Gå till innehåll

Belysning för djup akvarium 90cm


nikosmaximus

Rekommenderade inlägg

Om du tänker DIY och 90 cm så bör du nog titta på de olika trådarna här om multichip. dessa och 60 gradiga linser behövs för att få ett anständigt ljus på det djupet. Väljer du single LED vägen så måste du jobba med 10 - 15 gradiga linser

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det fungerar med 60 graders linser, du kan dock gagnas av att ha några vita med 80graders eller utan för att mjuka upp ljusbilden.

Om du tänkt köra med röda/gröna och vanlig blå så kan det vara en ide att skippa linser på dessa, dom skall bara täcka det estetiska utan större bidrag till effekt.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det går jätte bra med 60 graders linser på Rapids ledar. Mitt kar är 80 högt och mina musslor trivs och växer bra på botten. Har även montoporan och acans som växer bra där nere.

Vilken av de olika LED:sen har du och vilken strömstyrka kör du dem på. Har du något PAR-värde på botten?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken av de olika LED:sen har du och vilken strömstyrka kör du dem på. Har du något PAR-värde på botten?

MVH Lasse

Har inte mätt nått PAR-värde på botten och det är helt meningslöst i det här fallet för koraller växer och trivs.

Nu är jag inta alls bra på det här med leds och el hit och dit. Kör med vita leds på Mean Well LPC-60-1050 och Royal blo på LPC-35-700.. Båda på 100% då dom ej går att dimmra.

Finns en tråd om hur jag byggde min ramp här på forumet, där finns det lite mer info om allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nyligen byggt en lämpa med multichip, det sk "dreamchippet" tillsammans med jannes styr och drivkort. Jag pm ar en länk där du kan läsa lite och se några bilder på.hur det vart.

Kan du skicka länken till mig med

Skickat från min LT15i via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...