Gå till innehåll

Capnella förökar sig.


Rekommenderade inlägg

Hej! Har en capnella som släpper fraggar. Har sökt information om detta beteende men hittar inga direkta svar. Har någon liknande erfarenheter? Vad beror det på? Korallen sitter "lagom" strömt och mitt i vattenkolumnen, verkar trivas men släppt tre fraggar under en tid period på ca tre veckor. Sitter ej nära andra koraller och verkar ej störas av något. Mina vattenvärden är inom marginalen för vad som är brukligt. Kör bara mjuk och läderkorall samt skivanemoner. Inga fiskar. Är det möjligt att korallen vantrivs och visar prov på en överlevnadsstrategi? Berätta om egna erfarenheter, tacksam för svar Med vänlig hälsning / ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Tack för svar. Har du haft capnella korallen länge? Har haft min några veckor och den fraggar sig i snabb takt. Hittade bra info från personer som odlar denna korall och min parametrar i akvariet verkar stämma överens med dem som odlar. Verkar inte vara någon svår korall att hålla och jag placerar nog ut några fraggar på revpelaren. Fick ett tips om att man kan beskära korallalerna efter hand som de växer, men det återstår att se. Tack för svar Med vänlig hälsning, ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft den ett halvår snart. Den va en fragg i början. Nu är den kanske 12cm. Allt i akvariet trivs utom Xenia.

Som vitnar och tynar bort nu. Vet inte vad det beror på. Kan va gifterna från mina stora Sinularia och Lobophytum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samma här, min xenia dog (fick den med en levande sten). Kanska värden som svajade då akvariet var nystartat. Växte upp en ny koloni där den gamla dog!?! Xenian lever med capnella,xenia,skivanemoner,sarcophyton och okänd anemon, verkar må bra. Min total volym är 120 liter och funderar på att använda aktivt kol. Min eremit sover/vilar varje natt vid capnellan men så fort ljuset går på börjar den fara runt bland stenarna. Verkar som att capnellan stör sarcophyton korallen mer än det motsatta och har flyttat dem en bit från varandra. Mina koraller är alla fraggar minus skivanemonera. Lös med ficklampan och såg mängder med små ca 3-5 mm stora räkor. Fick nog med dem med stenen som skivanemonerna satt på. Hur gör du med fraggarna från capnellan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Namn:Kenya Tree Coral

Vetenskapligt namn:Capnella sp

Ursprung:Indo-Pacific

Storlek::Upp till 40cm

Temp:23-28 grader

pH:8.2-8.4

Salthalt:1.023-1.025

Föda: Brineshrimp och annan fryst föda anpassad för koraller samt fotosyntes.

Förökning: Spontan vid trivsel, släpper "grenar" som växer fast på underlag efter ca 2 dagar.

Temperament: Revvänlig men behöver utrymme, kan skada andra koraller. Lättskött. Vid trivsel full polypexpansion. Kräver måttligt flöde och belysning. Snabbväxande om kraven uppfylls.

Information hämtad från:

http://www.saltytank.com/fishdb/index.php?ID=399

Anmärkning: Jag har en ca 10 cm stor capnella som fraggat sig själv 3 ggr inom loppet av några veckor. Tillväxten verkar långsammare på fraggen som sitter vid botten av akvariet mot dem som är högt placerade på en revpelare. Vävnaden som "grenarna" lossnat från läker snabbt och visar ny tillväxt. Med vänlig hälsning, ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...