Gå till innehåll

Smedbergs RSM130


smedberg

Rekommenderade inlägg

Hallå SG lovers!

Efter att ha kört en Fluval Edge i ca 10 månader så har jag nu köpt Sweet*Lou's original RSM 130.

Var en bragd att få hem den och familjen med packning från Stockholm i en V60. -Tummen upp

Känner att en RSM blir lagom i vatten och stenvolym eftersom jag har så svårt att fylla karet med roligheter där jag bor.

Sundsvall är verkligen platsen saltvattensguden glömde..

Jag har kört igång med befintlig utrustning men vill gärna ha tips från er hur jag får det optimalt.

Ny led är beställd från Rapid-led och borde dyka upp imorgon. Osmolator & ballingpump är också på väg.

Jag kommer byta skummaren då den låter sjukt mycket. Där skulle jag gärna be om ert input.

Jag är sugen på att göra en liten sump/refug i skåpet och flytta ner skummare eller är det bara onödigt jobb?

Mitt mål är att få den så lättskött som möjligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 62
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

BM nac qq kör jag i mitt 145L och den skummar riktigt bra. Körde den förut i mitt clownhotell, dvs riktigt överdimensionerad för det lilla karet och även då blev det en mörk gegga i koppen :)

Ska kika på den, nu ska jag hämta led på posten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-6981-14468930080066_thumb.jpg

Nu har jag monterat ledarna, smidigt med solderless. :)

Jag kommer driva den med min DIM-4 så jag har två kanaler kvar som kan driva tre led var. Tänkte göra en blå kanal som får agera extra som morgon och kvällsljus, ev med en uv-led.

Sista kanalen funderar jag på att köra en Ocean Coral White för bredare färgspektrum.

Hur varma blir led drivarna? Någon poäng att flytta ner dom i skåpet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är ledplankan monterade, blev bra tycker jag. Ev hade jag så här i efterhand beställt lite på fler blåa led. Tur var iaf att jag hade dim4'an att köra morgon och kvällsljus med för Meanwell drivarna var värdelösa att dimma lågt. Drivarna blev kvar i locket pga lathet, hehe.

Tog några bilder med olika inställningar. Samma vitbalans och slutartider på alla bilder.

Inredningen är bara inlagd i väntan på mer sten :)

Originalljus

post-6981-14468930125769_thumb.jpg

RapidLed RSM Dimmable 30% Vit 30% Blå

post-6981-14468930125564_thumb.jpg

RapidLed RSM Dimmable 100% Vit 100% Blå

post-6981-14468930125976_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet tuffar på, har lagt i mer sten nu. Kanske lite för mycket. Blev en stenhög i brist på konstnärlig talang och revskum. Nu är det bara att vänta några månader på att stenen ska mörkna så man slipper solglasögon. :)

Någon som kan hjälpa mig med namn på denna?

post-6981-14468930153451_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Det har hänt en del sen sist, både roligt och tråkigt.

En led-driver från rapid led dog så jag fick skicka tillbaka den till staterna. Den nya borde komma tillbaka strax med några nya ledfärger som jag ska prova med. Fick tag i en hel del nya fraggar från en tripp till Stockholm. Blev även två Benggai'er men en av dom gillade inte resan hem så den kilade vidare i påsen. :/

Har många pyttebitar av korall så det ser ganska tomt ut :)

post-6981-14468930315379_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igår körde jag igång Balling med min MC-03'a, behövs verkligen då kh rasar galet mycket per dag.

Har lite problem med långa alger som växer på vissa delar. Rensar så mycket det går manuellt men det kommer snabbt tillbaka och snäckorna verkar inte gilla det långa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Djuret du visar är en snäcka som är bra att ha dock kommer jag ej ihåg va den heter. Trådalger brukar komma i rasande fart om man har hög fosfat. Tester behöver ej visa då algerna tar upp fosfaten. Jobbiga att bli av med. Mina eremiter gillar trådalgerna så nu är jag så gott som fri från dessa alger min salarias tar en och annan tuss

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:) Vad har du för värden? tänker på algerna. Mina har blivit som en mörk gegga som man kan suga upp.

Min borre käkar mest kalkalger en och annan övrig alg men kalk och macroalger går åt fort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...