Gå till innehåll

Smedbergs RSM130


smedberg

Rekommenderade inlägg

  • Svar 62
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Beställde ett 30l miniakvarium idag som skall bli sump. Kan inte riktigt motivera varför mer än att det blir ett roligt projekt :)

Planen är att få plats med sumpen och ballingdunkarna på nedre hyllan och ändå få plats att ha övre hyllan kvar.

Ett litet fack for osmos, skummar och returfack.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jag har fått problem med alger som verkar sprida sig, speciellt där jag antar snäckor inte kommer åt, tex mellan knappar.

Det sitter hårt i stenen. Nitrat och fosfat är noll, antar att det måste finnas bundet i sten?

Alla värden finns på aquaticlog i signaturens länk.

Finns det något som skulle hjälpa? Inget verkar gilla att äta det, inte ens min salarias verkar gilla det.

post-6981-14468930686081_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur många eremiter tycker ni skulle vara lagomt? Har rätt mycket sten.

Jag har 30-40st i mitt rsm250. Blandade sorter och storlekar. De gör ett bra jobb och antalet känns ganska lagom tycker jag. Du kanske ska satsa på 15-20st lite mindre?!

Med vänlig hälsning, Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Fortsatta problem med alger. Skaffade en Salarias som jag trodde skulle ha prataj i mitt kar men det slutade med att den knappt rörde algerna och svalt ihjäl.

Nu har några acropora börjat dö från foten. Läste någonstans att det ev kan bero på att jag kört fosfatremover för hårt?

Svårt det här :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Akvariet tuggar på med fortsatta algproblem. Känner mig villrådig men kämpar på med manuell borttagning.

Köpte en Clowngoby (Gobiodon histrio) som försvann efter någon dag. Hade gett upp hoppet när jag såg den sitta på en sten en vecka senare. :)

Kaliumdoseringen har gjort susen och det flesta koraller börjar se betydligt piggare ut.

post-6981-14468931616215_thumb.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur har det gått med sumpen?

Den står och samlar damm just nu, jag påbörjade bygget av overflow men jag blev osäker på design.

Vilken typ av alger är det- Jag har sjöborrar i mitt. Grymt effektiva algätare. Mespilia och diadema

Jag gissar på håralger, har en diadema men den verkar helt ointresserad av de längre algerna.

Hade en Salarias tidigare men den var också helt ointresserad av algerna. Nafsade lite men åt inget.

Sjöharen åt en del men fastade under en vält korall och dog :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...