Gå till innehåll

Mätproblem - Balling


mamadubba

Rekommenderade inlägg

Håller på att försöka trimma in balling dosering i mitt nya kar. Det är första gången jag använder balling och mäter såhär ofta och får det inte riktigt att stämma. Försöker först dosera upp värdena manuellt till mina målvärden på:

Ca 450 (just nu 370)

Mg 1350 (just nu 1240)

Kh 10 (just nu 5.7)

Ca är det enda jag får att stämma med mina mätningar. Doserar jag 60 ml så ökar värdet med ca 20.

Frågor

1. Har doserat 60 ml mg tre ggr nu. Det ger ingen mätbar förändring av mg värdet. Kan detta stämma? Har mätt flera ggr.

2. När jag mätte Kh första gången var värdet 7.7, två dagar senare var det 4.8 med samma test (salifert, mätte två gånger). Doserade då 60ml som borde höja ca 1 i kh, två dagar senare var det 5.7. Tycker det verkar vansinnigt lågt, kan man ha så låga värden på kh utan att det syns på koraller? Har kollat kh testet mot medföljande referensvätska och det stämde.

Mäter med salifert och red sea på mg o ca. Kh bara salifert än så länge, väntar på en beställd Hanna checker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inriktning är SPS o lite LPS. Har mycket fraggar och vill ha bra tillväxt nu i början. Enligt red sea ska man ligga på ca 12 i kh för bäst tillväxt. Tyckte oxå det lät mycket så därför valde jag att satsa på 10 som jag uppfattar som högt men inte extremt högt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...