jflod Postat 10 juli 2013 Postat 10 juli 2013 Hur är det med 0 i fosfat igentligen? Har än så länge dålig erfarenhet av salt, men min uppfattning är att det är många med väl fungerande kar som inte har 0 fosfat. Är det inte istället stabiliteten som är viktig. Har för mig att alger är experter på ensidig kost och passar på när det svänger i värde eller finns brister.Kanske inte gäller salt men i ett sötvattens kar så finns det seglivade ideer om att alger gillar järn, fosfat, nitrat mm och många försöker begränsa dessa ämnen. tyvärr är alla dessa ämnen viktiga för växter med den skillnad att det ofta finns någon sorts alg som lever i princip på ingenting samt nån ellet några av ämnena som är nödvändiga för växter. Har haft ett växtakvarium med lite lagom belysning, co2 samt PO4 NO3 & Fe tillsatt i jämn dos. Har knapt haft alger i detta på ett par år, seda jag börjat med detta. Skulle jag ta bort någon av dessa komponenter är jag övertygad om att algerna snart dyker upp.Har en damm där jag har något problem med alger. Standardtipset är att NO3 måste vara 0. men vad ska då växterna leva på? Har på prov tillsatt NO3 PO4 och spårämnen. Allt i rimliga mängder förbrukas dirrekt utan att algernas tillväxt ökar. Tyvärr kan jag inte prova co2-tillsats då det skulle kräva extrema mängder i 20m2 vatten i soljus Skulle vilja ha en diskussion samt inspel, riskerar vi att fastna i myter? Har bla sett en del som förordar NO3 tillsats men hur är det med PO4 är det så giftigt som det måste vara 0 eller kan det vara bra eller nödvändigt med en mindre mängd?Vad krävs för att stabilisera värden i ett saltkar?- något som förbrukar lite lagom(inte allt) och är självreglerande. Är det där biopellets, levande sten, refugium samt vodkametoden kommer in i bilden?Kan koraller av olika typ hjälpa till i ballansspelet?Lite mer än saltsnack men ville dra paralleller i system jag har lite erfarenhet av. Citera
ormet Postat 11 juli 2013 Postat 11 juli 2013 0 i fosfat, en spännande fråga. Tidigare i veckan så länkade någon till en tråd på ultimatereef där välmående korallakvarier hade så höga nivåer fosfat att testkitten inte kunde visa så högt. Men inga alger. De pratade om att så länge man hade sin redfield ratio i balans så får man inga alger. Det tror jag dock inte på. Konsensus nåddes nog i att endast stabilitet är viktigt (för korallerna).Tråden satte min värld i gungning I sötvattenshobbyn & främst inom växtakvaristiken har vi ju som du säger löst algproblemet. "har du den här algen, tillsätt detta" finns för alla tänkbara alger och man som du säger öser ner näringsämnen utan tillstymmelse till en alg. Vi har väl Tom Barr att tacka för de kunskaperna. Vi har ingen Tom Barr i saltvattensakvaristiken som kan lösa mysteriet med alger för oss. Istället sätter vi in en drös algätande djur i burkarna och nyttjar andra tekniker.Alla alger verkar hursomhelst inte gå att näringsbegränsa genom po4. Men låga näringsnivåer & regelbundet blåsande av stenen för att inte detritus skall göda algerna, tålamod och stabilitet, algätare & kanske det viktigaste av allt, co2-begränsa algerna. ATS, macroalgsodling på omvänd ljuscykel eller kalkwasser tex är mitt nästa steg för att bli algfri. Ja det var kanske inte superbehjälpligt men lite funderingar från min hjärna i ämnet Citera
NiXoN Postat 11 juli 2013 Postat 11 juli 2013 Att mäta fosfat är nog det grundläggande problemet, det är där historian om 0 i fosfat börjar.Dom flesta akvarister köper inte dom bättre testen utan väljer dom billigare som i värsta fall skulle behöva flytta decimalkommat ett steg.När dom sämsta visar 0 så kommer man först in på dom bättre testens skala.Har man alger(även hinnor på sten o glas samt vattenkolumnen) så binder dom oftast fosfaten så testerna blir missvisande, det finns två "experiment" som kan ge en indikation på hur det ser ut egentligen.Detta baserar sig på att du har ett lite bättre test...1. Ta vattenprovet på morgonen, då har algerna släppt lite fosfat till vattenkolumnen och det blir mätbart.2. Ta helst provet på morgonen och micra provet till kokpunkt och kyl sedan ner det, då får du ett mer exakt resultat då du frigör fosfaten.Mängden fosfat som behövs diskuteras till och från men jag tror det är rätt enkelt, matar du fiskarna så får du mer än nog för korallernas del.Tittar man lite på hur mycket fosfat mat innehåller och tar i beaktan att det mesta går igenom fisken så har man en rätt rejäl daglig dos.Jag har under några år haft odlingskar med mera korall-biomassa per liter än nåt normalt kar har (massiv skummare och minimalt med fisk)och om jag inte har "brist" på fosfat så känns det lite orimligt att gemene man skulle ha detta problem.Algreducering med sänkta näringsvärden fungerar för vissa alger men rent generellt så tror jag inte man kan slå ut samtliga alger på detta vis så jag styr fosfatvärden mest för korallernas skull.Den negativa verkan av fosfat brukar vara att man får mörka koraller och att fosfaten hämmar skelettbyggnaden av stenkoraller, vissa arter är känsligare andra kan dra nytta av fosfat till en viss nivå.I detta fall hänvisar jag till Kinsey och Domm(1974) som utförde ett experiment på barriärrevet.3 Timars daglig exponering till högre fosfatvärden(0,19ppm) resulterade i en reducering av tillväxten(skelett) med 43%, i våra kar är det inte helt jämförbart då exponeringstiden blir 24h om dygnet.När det kommer till nitraten så finns även där lite problem med testen, men att ambitionen skulle vara noll har många nog släppt vid detta lag då flertalet koraller växer och ser bäst ut med 2-3ppm.//NiXoN Citera
PeterGG Postat 11 juli 2013 Postat 11 juli 2013 Detta är nog en fråga som kan debatteras av kunniga i evigheter, det finns oändligt med vinklingar till den, och komplexiteten är enorm. Jag tror därför många avstår att ge sig in i den. Jag har experimenterat med min egen burk och näringsvärden, och jag fattar nog inte en hundradel av vad som hänt, Jag låg länge på 2-3 ppm nitrat, då kunde jag 0-a fosfaten med alu-baserad remover utan större problem.. kalas färger... Sen gjorde jag samma sak igen, då fick jag kiselalger åt h-vete. Vid det tillfället doserade jag också Fauna Marins produkter, UltraBAK, UltraMinS, UltraOrganic? det var tre burkar.. verkar som jag tillsatte för mkt korallfoder, organiska ämnen som jag inte mätte, och då frodades kiselalgerna.. Dock hade vi någon idee om att kiselalgerna hittade fosfat långt ned i gruset, att de under natten vandrade ned i gruset och tog fosfat, för att gå upp i solen under dagen och få energi.. eller ngt.. dvs även om jag mätte 0 i fosfat i vattenkolumnen, så fanns fosfat i sten och grus... Vid det tillfället fick jag sluta med Alu-baserad remover, för att tillåta fosfaten gå upp, och få mer gröna alger.. och konkurrera med Kisel, också sluta med Fauna Marin.. Till sist fick jag bukt med det...Vid ett annat tillfälle experimenterade jag med vodka, att sänka nitrat, denna gång bara med järnbaserad fosfat-remover... då fick jag cyano, någonstans där jag hade 0-2ppm fosfat, 0,5 ppm nitrat. Då fick jag sluta med vodkan, kämpa ett halvår med nitratdoseringar, och massa andra grejer för att bli av med cyanon.. Jag har ett experiment till där jag sänkt nitrat, men fosfat legat något högre än mitt önskevärde, och där jag fått cyano.. Dessutom, när Cyanon försvinner till sist, har jag alltid fått Kiselalger som ett brev på posten.. Dessutom har jag observerat att, i alla steg där jag ökat belysningen i mitt akvarie, ökat tillväxten, har mitt akvarium blivit mer och mer instabilt mot algtillväxt. Min nuvarande uppfattning är: sanningen ligger inte i 1ppm Nitrat och 0ppm Fosfat. (för den är j-vligt svår att hålla om man inte vill mäta sig sönder och samman varje vecka). Däremot ska man nog satsa på att hålla något typ av fönster där man respekterar att det finns en balans mellan nitrat och fosfat, jag får i alla fall problem i mitt akvarie när jag sänker något i fel proportion till det andra... Men tyvärr har jag också observerat att det finns fler mekanismer i karet som driver algtillväxt inte bara fosfat och nitrat, utan också ljus, hur mycket jag matar fiskarna, hur mycket aminosyror jag tillsätter och vilken tillväxt jag har. Och allt det måste vara i balans med vart annat för att det ska funka.. Som när jag har väldigt bra tillväxt i karet, då sjunker mina näringsvärden, så försöker jag mata på fiskarna och korallerna, så blir det svängningar... också alger.. Just nu har jag gått ner ifrån 400W LED till 150W LED, och det är faktiskt väldigt rofyllt... ingen extrem tillväxt, och inga algproblem.. Viktigast är dock, jag tror jag har fattat 1/100 av vad som finns att fatta inom detta område... jag har skitmycket kvar att lära mig.. och jag kanske aldrig lär mig allt.. Citera
Andreas_Lindholm Postat 14 juli 2013 Postat 14 juli 2013 Hej! Min erfarenhet av olika sorters alger i mitt akvarium är att konkurrens om livsutrymme är en faktor som gör skillnad för önskad/oönskad algtillväxt. En annan faktor är tillsättande av djur som betar eller stör algerna. Håller bara mjukkoraller, skivanemoner och anemon, eremitkräfta och turbosniglar i akvariet (120 liter). Försöker också hålla mig inom vissa riktvärden och är intresserad av näringsbegränsande åtgärder och teknik.Min levande sten med mängder av organismer verkar ha en positiv påverkan gällande algpåväxt. Algerna "störs, närings begränsas och betas" av olika organismer, konkurrens om livsutrymme råder. Revpelaren av död levandesten är mer ansatt av olika alger och här verkar konkurrensen mindre vilket verkar gynna algerna. Här tar städpatrullen vid (eremitkräfta och turbosniglar), som aktivt betar av vissa alger eller stör algerna.Näringsbegränsning och låga värden av fosfat och nitrat har inte fungerat bra för mig. Låga värden medför cyano framförallt på ytor i sanden där inget stör dem regelbundet.Konkurrens om livsutrymme är givetvis bara en faktor som påverkar algernas trivsel/vantrivsel. Men det är intressant att se hur olika det ser ut i olika delar av akvariet. Givetvis är det också skillnad på cirkulationen och ljuset i dessa delar vilket också verkar positivt eller negativt för algtillväxten. Med vänlig hälsning, ante Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.