Gå till innehåll

Tunze DOC Skimmer 9006 / mikrobubblor


Himzo

Rekommenderade inlägg

Jag har en Tunze 9006 och akvariet har varit igång i lite över 2 månader men skummaren producerar fortfarande

massvis med mikrobubblor. Den skummar på bra och skummar ut skit men det öser ut bubblor ur den.

Min skummare står i hörnet på akvariet, jag kör inte med sump.

Har någon erfarenhet av denna skummare eller någon annan av Tunzes liknande skummare??

Hur lång tid brukar det ta för skummaren att sluta producera mikrobubblor??

Kan man göra någonting för att få den att sluta producera bubblor, det ser inte så värst snyggt ut med ett

akvarie fullt med bubblor?

/Ivor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag har fortfarande väldigt stora problem med mikrobubblor.

Har skruvat åt skruven ganska mycket nu men det läcker ändå ganska mycket bubblor ut i akvariet.

Är det ingen annan som har haft problem med Tunze 9006?

Akvariet ser ut som taget ur en en Sprite reklam :)

Bubblor överallt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag har en 9004:a men det är ju i princip samma sak. Det man kan testa är att dra åt luftskruven. Kolla om det blir bättre om man sätter den lite högre upp i förhållande till vattenytan. Sätta filtervadd i botten på den (antagligen är det ifrån botten bubblorna väller ut). Montera den så att den inte sitter för nära en streamerpump. En sån kan tydligen "dra ut" bubblorna ur skummaren.

Från min kommer luftbubblorna både från botten och ifrån fogen på frontplattan så jag kommer antagligen aldrig att helt bli av med mikrobubblor men om man jämför med tidigare så har jag väldigt lite nu. Så det får väl duga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har provat med att dra åt skruven och det kanske blir lite mindre bubblor men jag tycker att det fortfarande är lite för mycket.

När jag skruvar åt han väldigt hårt så kommer inget skum i koppen alls på en vecka.

Har en streamerpump som sitter vid skummaren, dock inte vid insuget utan ganska högt upp..

Det är från botten bubblorna väller ut. Jag har inte velat öppna den för att den är bara 2 månader.

Fick ett svar från Tunzes kundtjänst att jag skulle stänga till luckan till hälften och sen även mer ifall bubblorna

inte slutade välla ut. De hade ingen direkt lösning för att få bort dessa helt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är luckan längst ner. Med den kan man reglera hur mycket vatten som kommer in i skummaren.

Problemet är att jag vill inte ha filtermatta eller vadd för att det kommer kräva att man plockar isär den väldigt ofta och

rengör eller byter ut vadden. Det måste finnas ett mer normalt sätt. Jag har läst så gott om Tunzes skummare.

post-7287-14468930322173_thumb.jpg

Hur låter era skummare?

Detta är min första så jag har ingen erfarenhet men jag har läst att denna ska vara väldigt tyst.

Knappt så att man hör den. Jag tycker att jag hör den ganska bra. Den knastrar högt och man hör

den väl även om man inte är nära akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är luckan längst ner. Med den kan man reglera hur mycket vatten som kommer in i skummaren.

Problemet är att jag vill inte ha filtermatta eller vadd för att det kommer kräva att man plockar isär den väldigt ofta och

rengör eller byter ut vadden. Det måste finnas ett mer normalt sätt. Jag har läst så gott om Tunzes skummare.

[ATTACH=CONFIG]100355[/ATTACH]

Hur låter era skummare?

Detta är min första så jag har ingen erfarenhet men jag har läst att denna ska vara väldigt tyst.

Knappt så att man hör den. Jag tycker att jag hör den ganska bra. Den knastrar högt och man hör

den väl även om man inte är nära akvariet.

Min första också så jag har inget att jämföra med. Tycker ljudnivån är något hög men ok då jag har akvariet i vardagsrummet. Ljudet har också dämpats något när jag höjde skummarens nivå i akvariet så att vattennivån ligger ca på mitten av avrinningen (tidigare gick vattnet högre upp på skummaren).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Jag har fått min skummare att fungera jättebra.

Det tog ett tag innan den kom igång men nu har jag inga bubblor och den producerar väldigt mycket skum.

Jag har skruven ganska väl åtskruvad så jag skummar väldigt torrt samt att jag har luckan nästan stängd och då får man inga mikrobubblor.

Låter gör den lite men ingenting jag stör mig på längre.

Jag har blivit van eller så har skummaren blivit tystare med tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...