Flingson Postat 18 juli 2013 Postat 18 juli 2013 Funderar hit och dit och har kommit fram till att jag ska starta ett rovakvarium.Akvariet kommer ligge runt 540-600LSetup:Drakfiskar av släktet pteroisett gäng Lactoria cornuta2 gula kirurgersamt några lägre djurMin fråga är hur många kofiskar samt drakfiskar kan jag ha?Vilken skummare kommer behövas till detta?Tack Citera
Fishtank Postat 19 juli 2013 Postat 19 juli 2013 Jag har läst någonstans att drakfiskar behöver minst 1000l för att trivas. Då är det nog bättre om du satsar på dvärgdrakfiskar istället.Kolla runt på nätet efter en skummare som klarar av 600l och så gångrar du detta med ungefär det dubbla. Så du borde kolla på en skummare som klarar av minst 1000l. Speciellt om du ska ha mycket och stora fiskar samt övergiven mat som hamnar i vattnet.Gör gärna en tråd om uppstarten av ditt rovakvarium. Skulle vara intressant att följa Citera
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 19 juli 2013 Postat 19 juli 2013 Vad är skillnaden på rovakvarium och revakvarium? Nä, jag förstår att du vill ha stora glupska fiskar. Men det går ju att ha massa koraller och annat i kombination med drakfiskar och kofiskar. Vår drakfisk, kofisk och vår koffertfisk går med mjukkoraller, acropora, skivanemoner och har inte ätit något av det. Kofisk/koffertfiskar kan äta glasrosor ibland, vilket är kanon! Biopellets, vodka, Zeo eller vad du vill i lagom mängd så går det att hålla värdena på okej nivåer. Och stor/effektiv skummare som föregående skribent skriver.Problemet är ju annars att både vanliga drakfisken och kofisken blir ca 50cm(enl wikipedia) och kräver stora akvarium. Så man får vara beredd på att de behöver större akvarium än 600 liter när de blir äldre. Lycka till! MvhDavid Citera
Flingson Postat 19 juli 2013 Författare Postat 19 juli 2013 Tack för råden!Skulle 2st "deltec mce600" funka? Eller vet ni någon annan påhängsskummare som klarar så mycket som 1000-1200L? Citera
Blåbert Postat 19 juli 2013 Postat 19 juli 2013 Tänkte du köra sumplöst?Tunze 9011 kan du ju köra in tank annars Citera
petrol Postat 19 juli 2013 Postat 19 juli 2013 Ett tips när man har glupska firrar är att ha en ordentlig städpatrull. Jag matade mycket med färsk sill och det blev en hel del knappt smällt mat som kom ut. Rekommenderar ormsjöstjärnor mm. Citera
Flingson Postat 19 juli 2013 Författare Postat 19 juli 2013 aha, alla tips är mer än välkomna!Funderar på att skaffa 2 Pterois volitans då akvariumet jag funderar på att skaffa är 2m långt. Eller kan jag ha fler eller färre?Men undrar hur många Lactoria cornuta jag kan ha??? Citera
Flingson Postat 19 juli 2013 Författare Postat 19 juli 2013 Tror jag skippar Lactoria cornuta, tror jag hörde från serien "tanked" att dem kan släppa ut gift i hela akvariumet? stämmer detta? Citera
Vandal Postat 20 juli 2013 Postat 20 juli 2013 ja, den är giftig, tetraodotoxin, samma gift som blåsfiskar har... Citera
Flingson Postat 20 juli 2013 Författare Postat 20 juli 2013 :/Vad kan man ha ist för kofisk tillsammans med Pterois volitans, alla förslag är välkomna! Citera
Vandal Postat 20 juli 2013 Postat 20 juli 2013 större kejsare, fjärilsfiskar, skorpionfisk, muräna... allt som inte går in i munnen på drakarna... Citera
Flingson Postat 21 juli 2013 Författare Postat 21 juli 2013 Skulle detta funka som belysning? http://biltema.se/sv/Bygg/Belysning-och-lampor/Belysning-inomhus/Lysrorsarmatur-T8-IP65-46381/[TABLE=class: productArticleTable, width: 563]<tbody>[TR=class: productArticleItem][TD=class: productImgWrap]46383[/TD][TD]1570 x 140 x 95 mm[/TD][TD]2 x 58 W[/TD][/TR]</tbody>[/TABLE] Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.