Gå till innehåll

Optiwhite-glas?


Chum

Rekommenderade inlägg

Kort fråga... är det verkligen så stor skillnad "in action" på OptiWhite glas och "vanligt" glas - som det är på denna bild? När mitt Oceanson-kar (vanligt 12 mm glas) var igång så var det så kristallklart att det kändes som fiskarna flög omkring i luften och att man kunde ta på dem genom glaset. Ni som har OW-glas, märker ni avsevärd skillnad mot innan, i er erfarenhet?

Vad är den generella prisskillnaden?

1198209561.jpg

Ändrat av Chum
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag upplever att det är en väldigt stor skillnad, speciellt på tex musslor. Koraller/musslor får samma färg igenom glaset som när man tittar på dem ovanifrån. Priset beror väl lite på vad man ska ha tag på för tjocklek samt mått. Min förra burk hade endast fronten i optiwhite och den var 200x60cm och prisskillnaden var 500kr om jag inte minns fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aahaaaa det där med att titta ovanifrån var en bra kommentar. För DET minns jag att jag tänkte på ibland, att mina koraller var märkbart mer färgstarka ovanifrån, än genom glaset! Tjocklek var också intressant att veta. Ni menar alltså att även om det är OW så lär det synas skillnad mellan tex 10 mm och 15 mm?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aahaaaa det där med att titta ovanifrån var en bra kommentar. För DET minns jag att jag tänkte på ibland, att mina koraller var märkbart mer färgstarka ovanifrån, än genom glaset! Tjocklek var också intressant att veta. Ni menar alltså att även om det är OW så lär det synas skillnad mellan tex 10 mm och 15 mm?

Tjockare glas = grönare ton

Optiwhite är ju ett glas med mindre järnhalt det är därför skivorna är såpass klara. Optiwhite glas i 10mm och 15mm tror jag man inte ser skillnad på. Men jag tycker skillnaden är väldigt stor på en optiwhite skiva i tex 12mm och en skiva "vanligt glas" i 12mm, såpass stor för mig att jag aldrig kommer ha ett akvarium i "vanligt" glas igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, då är jag såld på tanken med OW glas... Ska jag ändå starta om så är det lika bra att göra det med ngn extra krydda så att säga. Verkligen glad att detta forum finns. Här får man snabbt svar av folk som vet vad de pratar om =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kort fråga... är det verkligen så stor skillnad "in action" på OptiWhite glas och "vanligt" glas - som det är på denna bild? När mitt Oceanson-kar (vanligt 12 mm glas) var igång så var det så kristallklart att det kändes som fiskarna flög omkring i luften och att man kunde ta på dem genom glaset. Ni som har OW-glas, märker ni avsevärd skillnad mot innan, i er erfarenhet?

Vad är den generella prisskillnaden?

1198209561.jpg

vad har du för oceanson kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...