Elcopo Postat 26 juli 2013 Postat 26 juli 2013 Dum fråga kanske, men kan man ha för mycket blått ljus på natten. Jag har en standardinställning med lite blått ljus på min ledlampa, men har möjlighet att sätta på ännu mer blått ljus om jag vill.../Jonas Citera
LN21 Postat 26 juli 2013 Postat 26 juli 2013 Det är inte alls en dum fråga,,, dagens LED ger en himla massa möjligheter som man inte behöver.Man kan definitivt ha för mycke blått ljus på natten. Jag förordar helt släck i minst 6 timmar varje natt.Korallerna behöver mörker, de lägre djuren behöver de mörka timmarna för sina aktiviteter, fiskarna behöver sova.Visst när ny fisk skolas in så kan du ha några Watt igång en vecka eller så. Citera
alexochingencarina Postat 26 juli 2013 Postat 26 juli 2013 Jag kör en typ 30 dagars måncykel som skapar ett naturligt ljus. Det blir ganska ljus när det är fullmåne och nattsvart när det är en liten måne. Citera
LN21 Postat 26 juli 2013 Postat 26 juli 2013 Ja var just nere vid revet, det råkade vara så kallad supermoon några av dagarna och nu dyker inte jag men på tre meters djup var det rena natta enligt polaren. Däremot gillade han nattdyket iallafall för att på 1-2 meter var det riktigt fräckt. Han tog några kort men det blev 0 på dom:) Citera
alexochingencarina Postat 26 juli 2013 Postat 26 juli 2013 Jag gjorde mitt första nattdyk när det var fullmåne i thailand och ficklampan var helt överflödig under det dyket. Så det kan vara relativt ljust på reven på natten. Ganska häftigt.Men det kan också vara väldigt mörkt såklart! Citera
LN21 Postat 26 juli 2013 Postat 26 juli 2013 Jag gjorde mitt första nattdyk när det var fullmåne i thailand och ficklampan var helt överflödig under det dyket. Så det kan vara relativt ljust på reven på natten. Ganska häftigt.Men det kan också vara väldigt mörkt såklart!Det är ett av skälen till att en PADI kurs är bokad till våren:)Ursäkta trådskaparen lite offtopic Citera
alexochingencarina Postat 26 juli 2013 Postat 26 juli 2013 Det är ett av skälen till att en PADI kurs är bokad till våren:)Ursäkta trådskaparen lite offtopic Skoj! Det bästa jag gjort (efter att skaffa akvarium såklart)! =) Citera
Laggeman Postat 26 juli 2013 Postat 26 juli 2013 Har också gjort en del nattdyk, och även vid fullmåne är det skönt med en ficklampa, även om det är lite småljus som når ner till 10 meter nattetid.Det hjälper om man har en sandbotten när man dyker, det reflekterar en hel del ljus.Nattljus i akvariet kör jag inte med, även om ett av programmen på min Maxspect tillåter det. Citera
Elcopo Postat 26 juli 2013 Författare Postat 26 juli 2013 Tack för svaren... Blev lite sugen på att ta dykarcert... ../Jonas Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.