Gå till innehåll

Blått ljus på natten


Elcopo

Rekommenderade inlägg

Det är inte alls en dum fråga,,, dagens LED ger en himla massa möjligheter som man inte behöver.

Man kan definitivt ha för mycke blått ljus på natten. Jag förordar helt släck i minst 6 timmar varje natt.

Korallerna behöver mörker, de lägre djuren behöver de mörka timmarna för sina aktiviteter, fiskarna behöver sova.

Visst när ny fisk skolas in så kan du ha några Watt igång en vecka eller så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja var just nere vid revet, det råkade vara så kallad supermoon några av dagarna och nu dyker inte jag men på tre meters djup var det rena natta enligt polaren. Däremot gillade han nattdyket iallafall för att på 1-2 meter var det riktigt fräckt. Han tog några kort men det blev 0 på dom:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde mitt första nattdyk när det var fullmåne i thailand och ficklampan var helt överflödig under det dyket. Så det kan vara relativt ljust på reven på natten. Ganska häftigt.

Men det kan också vara väldigt mörkt såklart!

Det är ett av skälen till att en PADI kurs är bokad till våren:):)

Ursäkta trådskaparen lite offtopic :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har också gjort en del nattdyk, och även vid fullmåne är det skönt med en ficklampa, även om det är lite småljus som når ner till 10 meter nattetid.

Det hjälper om man har en sandbotten när man dyker, det reflekterar en hel del ljus.

Nattljus i akvariet kör jag inte med, även om ett av programmen på min Maxspect tillåter det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...