Gå till innehåll

En fråga =)


KiteZ

Rekommenderade inlägg

Går i funderingar om att starta ett salt kar, men vet ej vad allt kostar och vad som är lättast att börja med.

Jag har nu ett 960 L sötvattens kar som är i ggn med lite Foae Cabogo i, med bakgrund och diverse grejer i.

Vore tacksam för lite svar och se om det kan gå ihop sig ;)

Mvh KiteZ

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beror ju lite på vad du ska ha i. Du kan ju börja med ett fish only kar och ha ganska lite fiskar. Då behöver du ha en skummare, mera cirkulation (minst 10000L/h) och en bunt levande sten, du kan börja med 50kg men bör på längre sikt skaffa minst 100kg.

Sen behöver du ha 40kg salt, saltmätare, tester för nitrit,nitrat,amoniak,kh och ph.

Köper du allt begangnat går det nog att hitta för under 10000. Så har du ett akvarium som passar för tåliga fiskar och enkla mjukkoraller. Sen kan du givetvis skaffa mera efter hand, MH belysning, UV-C, nitratfilter mm

Ett stort akvarium med några rovfiskar kan vara väldigt fint. Med några muränor, drakfiskar och kejsare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej =)

Men hade ju tänkt sälja 960 isåfall och köpa till vad som behövs. Eller ska man spara pengar och sen köpa allt.

För har ju hört att det e lite knepigt med salt kar innan det e stabilt. hur stort kar ska man börja med 300-400 l ?

Mvh Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

KiteZ Så stort du har plats och råd med ;)

Ser ingen vits med att skaffa ett 300liters och trycka in superskummare, tekniskt mumbojumbo och annat dimensionerat för ett störtre kar om man har plats för det större. Men det är bara min åsikt. Å andra sidan tycker jag att kostnaderna verkar skena iväg när man kommer över 5-600 liter, men det kanske är fel?

Om jag hade plats och en förstående flickvän skulle jag skaffa ett på omkring 500 liter...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo flickvännen e ju lite motsträvig kan man ju säga =)

Men det e ju min hobby så hon ska inte gnälla =)

Men vad behöver man basic ?

1: Flickvänner / Fru som låter en hållas är guld värd. :smiley20:

2: Surfa runt här på forumet och kolla vad för grejjer som du kan tänkas behöva. Finns fina artiklar på huvudsidan om uppstart av saltvattensakvarium.

Det lättaste sättet att få en uppfattning om prylar är att besöka någon saltvattensakvarist. Försök att bjuda in dig till någon som bor nära dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...