Gå till innehåll

Planera hemmabyggd led, Hur många W?


Flingson

Rekommenderade inlägg

Det finns för många okända parametrar för att kunna svara exakt, de största okända är:

Vad vill du med karet?

Vilken våglängd har Leden?

Ska du köra med täckglas?

Vilken vinkel har reflektorn?

Men om du har bra LEDs (med rätt våglängd) och bra reflektorer så räcker 0,6-0,7 Watt/liter långt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

49W har jag aldrig hört talas om.

39w eller 54w om vi pratar T5.

För att kunna ha dom flesta koraller och andra ljuskrävande djur så bör du klämma in 1W/liter vatten.

Det är inget vetenskapligt mått men en riktlinje.

Så någonstans runt 300W över ditt kar.

Med andra ord så många rör som får plats över karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har man lärt sig något igen.

Så dom är alltså längre än 54w som vi använder?

//Marko 'DaTrucka' (via Padda)

Finns två typer av T5 , HO resp HE ... Längderna på rören skiljer mellan varianterna.. Våra akvarie rör är HO , dvs High Output.. Klassiska är 24,39,54,80 watt.. Men detta kan du redan Marko.. Frågan är vad flingan vet... Synd o slänga pengarna i sjön när man insett felköpet..

Edit , HE 49 watt är närmare 145cm , kan ej exakt i skallen... Absolut inte förväxlas med 80watt T5 HO som är ca 149cm

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns två typer av T5 , HO resp HE ... Längderna på rören skiljer mellan varianterna.. Våra akvarie rör är HO , dvs High Output.. Klassiska är 24,39,54,80 watt.. Men detta kan du redan Marko.. Frågan är vad flingan vet... Synd o slänga pengarna i sjön när man insett felköpet..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Har alltid trott längden är densamma på HO och HE rör.

Har ifs aldrig satt mig in i systemet då jag handlat mina rör hos akvariebutiker.

Å sen har vi juwel som är en historia för sig själv med sina egna specialare.

//Marko 'DaTrucka' (via Padda)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rören är HO - det har hänt en del på lysrörsmarknaden. se här. 49 W HO är 1449 (145cm) mm långa. Det finns även ett 95 W rör med samma längd som 54 wattarna - frågan är bara när dessa rör kommer i saltvattensutförande, dvs olika nyanser av blått.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns två typer av T5 , HO resp HE ... Längderna på rören skiljer mellan varianterna.. Våra akvarie rör är HO , dvs High Output.. Klassiska är 24,39,54,80 watt.. Men detta kan du redan Marko.. Frågan är vad flingan vet... Synd o slänga pengarna i sjön när man insett felköpet..

Edit , HE 49 watt är närmare 145cm , kan ej exakt i skallen... Absolut inte förväxlas med 80watt T5 HO som är ca 149cm

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Tusen tack, det gav mig mycket hjälp!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rören är HO - det har hänt en del på lysrörsmarknaden. se här. 49 W HO är 1449 (145cm) mm långa. Det finns även ett 95 W rör med samma längd som 54 wattarna - frågan är bara när dessa rör kommer i saltvattensutförande, dvs olika nyanser av blått.

MVH Lasse

Nu var det något år sen man kollade rör.. Men har du sett Något saltrör över huvudtaget Lasse ? Att det skulle finnas 95w i samma längd som 54 är ju ett steg framåt åtminstone , eftersom man alltid ville ha mer watt än vad som fick plats över karet..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...