Gå till innehåll

Mh lampa vart?


Davidm

Rekommenderade inlägg

Skulle gärna vilja få tag på en E40 sockel 250w lampa på ca 13.000- 20.000K. Har titta lite och det mest prisvärda hittar jag hos drakfisken. Men vad finns det för övriga svenska butiker som säljer lampormtill hyfsade prider. När det gäller tyskland, om man räknar med fraktkostnaden blir det endå billigare att köpa därifrån eller? Tacksam för svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

det är ju ingen akvariebelysning utan än dekorativbelysning.

sök på "osram blue" på google så kanske du hittar nåt.

ja, den är nog på 20.000K.

här kan du kolla på hur blått 20.000K verkligen är:

http://metricksystem.com/chris/250wcolour/

om du nu köper från tyskland så finns ju inga garantier för att lampan håller, inte heller om den skickas med posten inom sverige.

vad beträffar MH så ändrar den spektrum, dvs de färger som den skickar ut. en blå fin lampa kan börja gå mot grönt efter ett tag och då blir man inte glad. de okända lågprismärkena på akvariemarknaden kan ha denna egenskap, men det vet vi ju inte för än vi köpt dem.

aqua medic's och arcadia's är ju ganska kända och används flitigt så vi antar att de är bra, även om priset är högt.

coralvue vet jag inget om, men eftersom de är så billiga så kan man ju chansa på att de är bra och håller lika länga som de andra.

en annan egenskap hos MH är att det händer att vissa "måndagsexemplar" exploderar.

så en varning är att akta sig lite för okända märken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det finns många vägar att gå,varför inte köra damm-uvc,varför inte köra dammpumpar

o dammpreparat?varför inte köra hemmagjord LS,varför inte plockka räkor och musslor,l östersjön,JO därför att detta är en dyr hobby,och grejorna vi kör med är dyra,men dom är gjorda o framtagna för saltvattenhobbyn,med hjälp av erfarna akvarister.vill man hålla på o blaja med allt,är det väl upp till var och en,men vill du ha resultat,så får man allt betala vad det kostar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

det behöver ju inte bli sämre för att man valt en annan ljuskälla, spektrat för denna är likadant som för akvarielampor, så om den är billigare så gör de ju inget.

sän blir ju inte resultaten sämre av att man gjort egen LS som står och brinner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

resultatet i karet beöver ju inte bli sämre för man gjort sin egen LS i cement. det är ju även bra för havet när vi slipper rensa det på dess innehåll, just LS är ju svår för naturen att bygga upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kanske skall fundera lite på vad dina koraller tycker om, 20000k är kanske inte det bästa valet. Vad har du för komplimenterande lysrör? Jag tycker nog inte att 20000k är så jätte fint ensamt utan bör blandas upp lite. Det finns ett gäng 14000 och 14500 som är snygga. Själv använder jag 13000k som mina koraller verkar gilla, jag kommer att köra med megacrome 14500k i mitt nya kar, och eventuellt en 20000k i mitten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

jo, metcrue...jag har ganska stor kunskap om photosyntesprocesser och växterna bryr sig inte så mycket om vilken färgtemp ljuset har. däremot så blir växtsätte påverkat av olika färgtemperaturer. i växtvärlden så blir växten knubbig av blått ljus. jag är ännu inte så insatt i korallernas fotosyntes, men de bryr sig inte om färgtemp, det gör bara vi människor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lysröret jag tycker du ska läsa på en del om koraller innan du gör utalanden om sådana saker. Samma saker som gäller för kaktusar stämmer inte riktigt för korall. Du är säkert duktig elektriker men saltvattensakvarist är du långt ifrån ännu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På sätt och vis har Lysröret rätt, då jag förenklade det hela rätt duktigt. Det handlar ju om hur "mycket" ljus du får ut av vissa kelvin, färgning av korallernas "pigment", tillväxt osv.

Men som Ted säger, du kanske skall plugga på lite till. Skicka ett PM så skall du få lite bra boktip, kanske till och med kan skicka med några länkar till dig lysröret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
Lysröret jag tycker du ska läsa på en del om koraller innan du gör utalanden om sådana saker. Samma saker som gäller för kaktusar stämmer inte riktigt för korall. Du är säkert duktig elektriker men saltvattensakvarist är du långt ifrån ännu.

jag skrev jus att jag inte är så kunnig på koraller.

tror du personligen att korallen märker skillnad på 12.000K och 15.000K?

när korallens zooxant... tar energin i ljuset så spelar de ju inte så stor råll på färgtemp.

högre färgtemp är ju mer blått, vilket är mindre rött, dvs att den får ju lika mycket ljusenergi ur olika kelvin.

men jag vet ju att korallen vill ha blåare ljus än på land.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

par är också ett mått för ljusenergin till växter. det är ju defdac's sätt att räkna.

för att göra en lång historia kort: ljuset är uppbyggt av vågrörelser. vågrörelsen har energi som kallas photon. photonen som är enrgin i ljuset är den som växten tar.

hur effektiv en ljuskälla är mäts i måttet PPFD, Photosyntesis Photon Flux Density.

alltså hur många fotoner som ljuskällan skickar iväg som är användbara för växten.

det hela mäts i microMol i kvadratsekunden.

för att kunna räkna på detta krävs att man vet absorbationsspektrumet och det vet jag inte hur det ser ut hos en korall.

så man kan inte säga att så många K är bättre än det för än man vet vat som är användbart för zoxanthellerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

zooxantheller tar ju åt sig ljuset på ett visst sätt, och på detta sätt så ändras bla färgen på korallen, dess pigment. Hur man vet vad för ljus man skall använda går ju bara att testa sig fram till. Sedan beror det ju lite på hur man vill att korallen skall se ut, hur mycket den skall växa, på vilket sätt den skall växa osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...