Gå till innehåll

avrinningsbox i 6 mm till 200 liter


Andreas84

Rekommenderade inlägg

Ja det tycker jag. Det är ju normalt ingen större höjdskillnad mellan vattenytan i och utanför boxen. Jag limmar sidan av kammens fäste mot boxen med vanlit silikon. Kam på insidan av boxen = risk att vattnet porlar där kammen slutar nedåt.

Kam på akvariesidan av boxen är inte lika snyggt och det är svårare att skrapa rent vid skarven.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
Tack. Har du hävert? jag kommer ha 25mm hävert och 32 nödrör kan man ha båda under ytan då?

Ditt nödrör kommer att bestämma ytnivån i din avrinningsbox. Så den bör vara nån centimeter under nivån på kammen, inte för långt ner för då kommer det att porla mycket från kammen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ditt nödrör kommer att bestämma ytnivån i din avrinningsbox. Så den bör vara nån centimeter under nivån på kammen, inte för långt ner för då kommer det att porla mycket från kammen.

Tack :) Menade i sumpen om röret ska ner under ytan?

Tänkte om jag kunde linda lite gängtejp kring rören sen trycka fast dom i genomföringen, någon som gjort så?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack :) Menade i sumpen om röret ska ner under ytan?

Tänkte om jag kunde linda lite gängtejp kring rören sen trycka fast dom i genomföringen, någon som gjort så?

Du skapar bara en olycka för eller senare.., du kan ju montera en unionskoppling som är delbar istället..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack :) Menade i sumpen om röret ska ner under ytan?

Tänkte om jag kunde linda lite gängtejp kring rören sen trycka fast dom i genomföringen, någon som gjort så?

Jaha, missförstod lite. :) rören i sumpen blir bäst under ytan annars plaskar det rätt friskt. Jag har slang sista två dm så jag kan sätta in filtersockor smidigt. Rören bör limmas som manne skriver, jag har kranar direkt efter genomföringen som man kan stänga och skruva isär för rengöring och sånt. Är rätt smidigt att kunna stänga flödet och ställa in häverten men unionskopplingar funkar ju oxå, samma sak fast utan kranen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack. vill ha det tätt där som säkerhet, om boxen börjar läcka ska jag ha häverten så pass högt att max 20 liter rinner ner i sumpen. kan man sätta böjen 2 cm under nödröret och borra ett hål uppe på böjen så häverten upphör när det sjunkit dom 2-3 cm som behövs

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir ett sug i ditt första hävertrör.. Kommer o skapa en virvel på ytan om röret är förnäma ytan. Vilket resulterar till väldigt oljud.. När man vill ha det ljudlöst..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Är värdelös på att rita men en bild hur jag tänker. post-3331-14468930574386_thumb.jpg

Nödröret har jag ingen böj på men det primära är tanken en böj och sen att den suger vatten när botten på boxen och sen om ytan går under det lilla rörewt bryts väl suget? men blir det olljud av det lilla hålet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur då menar du? 2 raka rör med 10 cm höjdskillnad?

Japp.. Sen sätter du en kran på under karet på det rör som är det korta av dom två.. Så stänger du kranen så pass att nivån går upp emot rör två o precis rinner ner ytterst lite i det.. O vipps , ljudlöst.. Klart o färdigt.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp.. Sen sätter du en kran på under karet på det rör som är det korta av dom två.. Så stänger du kranen så pass att nivån går upp emot rör två o precis rinner ner ytterst lite i det.. O vipps , ljudlöst.. Klart o färdigt.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Japp så jag tänkte från början, men sen började jag tänka ifall boxen läcker och man inte märkt det så tömmer det ju halva karet om man inte är hemma. Tänkte då ha något nära ytan så att det max rinner ner ca 20 liter vid strömavbrott elelr liknande. Om jag har primären ca 5 cm under ytan som blir utanför boxen klarar det sig men frågan är då om det blir mycket liv pga det är för nära. Får helt enkelt mixtra lite med det :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp så jag tänkte från början, men sen började jag tänka ifall boxen läcker och man inte märkt det så tömmer det ju halva karet om man inte är hemma. Tänkte då ha något nära ytan så att det max rinner ner ca 20 liter vid strömavbrott elelr liknande. Om jag har primären ca 5 cm under ytan som blir utanför boxen klarar det sig men frågan är då om det blir mycket liv pga det är för nära. Får helt enkelt mixtra lite med det :)

Fyll karet utan att fylla något i boxen.. Hela vägen upp till kammen börjar o se om något läck uppstår... Skulle det droppa in i boxen någonstans.. Gör om gör rätt.. Superviktigt för alla som kör med sump iprincip..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fyll karet utan att fylla något i boxen.. Hela vägen upp till kammen börjar o se om något läck uppstår... Skulle det droppa in i boxen någonstans.. Gör om gör rätt.. Superviktigt för alla som kör med sump iprincip..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Ska testa det idag, är lite nojig att det läcker i hörnorna hade svårt att få det tätt i sumpen nämligen. Knäckte ju av hörnorna mot botten lite för mycket så blev lite att fylla med silikon mot fogen i botten men limmade rätt rejält så hoppas det är tätt annars är det väl bara fram med tuben en gång till.

Tack för hjälpen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...