Gå till innehåll

Sjuk ricordea


Sweet*Lou

Rekommenderade inlägg

Flyttade den dit där bilden är tagen för några dagar sedan, men den har legat ihop med några andra floridor och bara den här beter sig på det här viset. Har testat på fler olika platser men inget verkar funka, tänkte om den har drabbats av nån märklig parasit man inte hört om. Tänkte om man ska sötvattendoppa den och hoppas på det bästa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet är ljus och näring - då går de bra med de flesta mjukkoraller. Jag har gjort en iaktagelse under mina besök hos olika personer runt om i landet. Där många skivor växer bra så finns det både ljus och näring samt stabila värden med hjälp av balling exempelvis. Med näring menar jag mätbara nivåer av både fosfat och nitrat. Dvs runt 0,05 - 0,1 samt 1 - 5 ppm av fosfat resp nitrat. Jag har en sinularia som i stort sett har fyrdubblats sedan starten av mina Drömchip (4,5 månader ungefär). Nu har det gått från 200 i PAR till runt 5-700 (skall mäta exakt i morgon) Min R.florida från Stenstorpstrakten går också utmärkt och ynglar som bara den. Fick en bubbletip för ca 1,5 månader sedan - den är tre nu. Hade lite slött för någon vecka sedan - har gått in med ca 2 ppm nitrat om dagen nu - ett helt annat läge. Har inte mycket stenkoraller men kalkalgerna växer så det knakar - får gå in med ca 1 dl bikarbonat och 1 dl kalciumklorid om dygnet för att hålla alkaliniteten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...