Sweet*Lou Postat 12 augusti 2013 Dela Postat 12 augusti 2013 Hejhej, har köpt en echidna nebulosa, så kallad (stjärnmuräna)har även annan fisk i karet och förstår att dem med största sannolikhet kommer ryka med. Där jag köpte fisken sa dem att han inte hade gett sig på nått annat än de dom matat han med under de året han varit där.så min fråga är om nån har erfarenhet av denna vackra varelse och kan ge mig tips på hur mycket och hur ofta man bör mata honom så han (kanske) håller sig från de andra fiskarna;)vore coolt att få en balans i tanken;) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 12 augusti 2013 Dela Postat 12 augusti 2013 Vi matar vår stjärnmuräna med råräkor och sill, 2-3 ggr i veckan. Har bara sett den jaga andra fiskar i samband med matning då den gärna blir lite hetsig. Men den har aldrig lyckats bitit någon (fisk, dock en kollega). Minsta fisk som vi haft med den är en filfisk som bor med muränan just nu, den är 5 cm, muränan ca 50cm. / David Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sweet*Lou Postat 12 augusti 2013 Författare Dela Postat 12 augusti 2013 Fint, grymt häftig fisk att sitta och följa. 2-3 ggr i veckan alltså, men hur många räkor t.ex per matning ger ni då? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 12 augusti 2013 Dela Postat 12 augusti 2013 Brukar bli 3-5 stora räkor utan huvud eller 3-5 sillbitar. Men beror lite på aptiten. Har ätit mindre vissa perioder, mer andra. Vår muräna kommer upp till ytan vid matning så den visar rätt tydligt när den är nöjd och när den vill ha mer. Vi matar med tång(planterings-tång då alltså.. )./ David Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sweet*Lou Postat 12 augusti 2013 Författare Dela Postat 12 augusti 2013 Okej, tack så mycket för hjälpen! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 12 augusti 2013 Dela Postat 12 augusti 2013 Om man matar med sill bör man skrapa fjällen först då de innehåller mycket zink. På 70- talet fick Sjöfartsmuseet problem med zink då man matade för mycket med sill. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 13 augusti 2013 Dela Postat 13 augusti 2013 Tjena Stig! Det va helt nytt för oss! Har du nåt man kan läsa vidare på om sill och zink så hade det varit kanon./ David Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 13 augusti 2013 Dela Postat 13 augusti 2013 Kommer jag ihåg rätt var det Georg, dåvarande akvarietekniker som varnade mig för att mata för mycket sill. Men de var två som jobbade på akvariet då och jag kommer inte ihåg vad den andre mannen hette. Men jag tror båda pensionerades runt 1980.Jag gick över till musselkött från Orust som huvudfoder.Att det är i fjällen som zink samlas i skall ha att göra med njurfunktion hos fiskar som gör att överskott på spårelement samlas i fjällen och orsakar en del av fiskens färg. Detta läste jag i någon fiskfysiologibok runt 1970 på UB. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 13 augusti 2013 Dela Postat 13 augusti 2013 Tack! Ska kolla vidare på detta./ David Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ulf Sandberg Postat 13 oktober 2013 Dela Postat 13 oktober 2013 Jag matar min med musslor, sill, räkor och bläckfisk. Bläckfisken är helt klart favoriten. Den blir helt vild när den känner lukten. Har för mig all jag läst att man inte ska mata med bara kokt mat och inte rensade saker. De behöver näringen från maginnehållet hos födan. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Quirkz Postat 13 oktober 2013 Dela Postat 13 oktober 2013 Kör färska räkor ge allt Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.