Gå till innehåll

Muräna matningstips


Sweet*Lou

Rekommenderade inlägg

Hejhej, har köpt en echidna nebulosa, så kallad (stjärnmuräna)

har även annan fisk i karet och förstår att dem med största sannolikhet kommer ryka med. Där jag köpte fisken sa dem att han inte hade gett sig på nått annat än de dom matat han med under de året han varit där.

så min fråga är om nån har erfarenhet av denna vackra varelse och kan ge mig tips på hur mycket och hur ofta man bör mata honom så han (kanske) håller sig från de andra fiskarna;)

vore coolt att få en balans i tanken;)

post-7331-14468930384247_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi matar vår stjärnmuräna med råräkor och sill, 2-3 ggr i veckan.

Har bara sett den jaga andra fiskar i samband med matning då den gärna blir lite hetsig. Men den har aldrig lyckats bitit någon (fisk, dock en kollega). Minsta fisk som vi haft med den är en filfisk som bor med muränan just nu, den är 5 cm, muränan ca 50cm.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Brukar bli 3-5 stora räkor utan huvud eller 3-5 sillbitar. Men beror lite på aptiten. Har ätit mindre vissa perioder, mer andra. Vår muräna kommer upp till ytan vid matning så den visar rätt tydligt när den är nöjd och när den vill ha mer. Vi matar med tång(planterings-tång då alltså.. :) ).

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer jag ihåg rätt var det Georg, dåvarande akvarietekniker som varnade mig för att mata för mycket sill. Men de var två som jobbade på akvariet då och jag kommer inte ihåg vad den andre mannen hette. Men jag tror båda pensionerades runt 1980.

Jag gick över till musselkött från Orust som huvudfoder.

Att det är i fjällen som zink samlas i skall ha att göra med njurfunktion hos fiskar som gör att överskott på spårelement samlas i fjällen och orsakar en del av fiskens färg. Detta läste jag i någon fiskfysiologibok runt 1970 på UB.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...