Gå till innehåll

Ingen färg på lila montipora ?


saltatrox

Rekommenderade inlägg

Det är nån av alla flakväxande...

Den växer så pass mycket att den börjar ta över i enna delen av aqvat.

Den var jätten lila hos den killen jag köpte den av.

Och han körde ingen metod av nått slag, bara ett fosfat filter.

Vill få färg på den så det är värt att ha kvar den.

Och så att man kan sälja av åtminstone halva kolonin.

Kan fota när jag kommer hem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börjar den bli lite gråaktig så är det kalium, svårt att förklara men det brukar synas rätt tydligt när man vet vad man skall leta efter.

Jag har en lila monti och nyckeln till den har varit låg fosfat lite nitrat(2-5ppm)och bra med ljus, så mycket mer kräver den inte.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just lila flakväxande montipora kan vara rätt klurig att få riktigt fin färg på, det är lätt att den blir brun-lila i färgen även om allt annat är fint utfärgat, allt växer utmärkt (inklusive den lila montin)... Min har varit riktigt fin några gånger, men brukar inte hålla det så länge, några veckor-en månad, för att sen börja skifta i lila brunt igen, andra som fått fraggar av mig har haft samma problem, vissa får den inte att skifta till lila överhuvudtaget.. Håller med NiXoN om hans åsikter dock, att nitrat krävs, lågt fosfat krävs, och mycket ljus krävs och kalium ger grådassiga flakmonits :)

Så frågan är, är den grålila eller brunlila? eller inte lila alls?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börjar den bli lite gråaktig så är det kalium, svårt att förklara men det brukar synas rätt tydligt när man vet vad man skall leta efter.

Jag har en lila monti och nyckeln till den har varit låg fosfat lite nitrat(2-5ppm)och bra med ljus, så mycket mer kräver den inte.

//NiXoN

Menar du att brist på kalium får montin att tappa intensiteten ??

Mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Menar du att brist på kalium får montin att tappa intensiteten ??

Mvh Manne

Att montipora tappar färg eller blir gråaktig är ett klassiskt symptom för kalumbrist, jag hade lågt kalium ett tag sedan pga taskigt salt och jag klurade ut det genom en monti som jag har som indikator.

Vill minnas att KZ har haft nån referens till detta i sin manual.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att montipora tappar färg eller blir gråaktig är ett klassiskt symptom för kalumbrist, jag hade lågt kalium ett tag sedan pga taskigt salt och jag klurade ut det genom en monti som jag har som indikator.

Vill minnas att KZ har haft nån referens till detta i sin manual.

//NiXoN

Intressant o veta , det får läggas i minnesbanken. Ett bra tips.

Mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...