Gå till innehåll

ta kål på oönskade skivor


danne031

Rekommenderade inlägg

Jag har en hel del Rhodactis Indosinensis som jag börjar tröttna rejält på, de är näst intill odödliga och sprider sig bra. Hittills har jag inte haft något i närheten som de förlorat kriget mot, Caulastrea, Montipora, Zoanthus och Euphyllior, allt äger dom sönder. Till och med att vara ovan vattenytan 6 timmar överlevde de.

Problemet är att de har en relativt stor fot som inte är möjlig att pilla bort utan att lämna rester, dessa rester utvecklas mycket fort till avkommor.

Idag slog mig tanken att de kanske dör av total mörkläggning?

Så simpelt som att lägga en sten i vatten med lite cirkulation, i totalt mörker ett par dagar, tynar de bort och dör då tro?

Jag skulle i så fall kunna ta någon sten i taget och sterilisera från koraller men ändå ha kvar liv i, eller har jag fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

de lär nog klara det i veckor skulle jag tro=/

Aj kan det va så illa tror du :/

picko du är välkommen att ta så mycket du vill,tro mig :P Jag har en massa gånger ansat och rensat och slitit men jag vinner aldrig så långdragna strider, de sitter på alldeles för många stenar. Plus att även om man försiktigt med rakblad försöker skära försiktigt så nog fasen sprider det sig mjukdelar i hela karet..minsta slemdel blir en ny stor sate inom ett par veckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...