Gå till innehåll

Temparatur, trasig värmare?


jflod

Rekommenderade inlägg

Började logga temparatur för några dagar sen.

Allt började stabilt för att sedan visa på ökande svängningar. hur det set ut tidigare vet jag ej men minns att jag noterat högre temp ibland.

Vad kan detta bero på? har ett mindre kar med inbygd sump där värmaren sitter. Jag antar även att det kan vara en tröghet i regleringen då genomflödet är lågt. Kan det vara termostaten som börjat krångla?

Temperaturen mäter jag i karet.

Hur ok är det med ett par grader skillnad på några timmar?

Skulle vara intressant med input på värdena?

Bilden visar utvecklingen där jag koplade ur värmaren vid 27 grader. Bild2 är senaste dygnet.

Funderar även på om jag riskerar för låg temperatur nu?

post-7052-14468930399293_thumb.jpg

post-7052-14468930399462_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har tagit ur den och tänkte prova den i ett spann för att se om den beter sig lika.

Funderade på en separat reglering där doppvärmarens termostat får agera övre säkerhetsgräns.

Vad tror ni om den lite lägre temperatur som blir när jag inte har värmare, 24 antar jag är ok men om det blir lägre?

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker som lasse. det va första grafen som jag reagerade på.

Tittar fram bara husknuten och viskar jag använder ej doppvärmare har ej gjort det på länge. hellre för kallt en för varmt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Har nu kört denna värmare med extern reglering. Har haft stabil temp +-0.2. Men nu var det dax för nästa problem. I går kväll löste säkringen ut för den grupp där akvariet sitter. En genomgång visade att det var värmaren som troligen kortslutits. fräste och bubblade när den kopplades in. Troligen visade sig felet dirrekt då jag har haft stabil temp senaste dagarna och inte heller andra problem.

Kan det vara problem med att reglera en värmare externt, då det blir många till frånslag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...