Gå till innehåll

Tips för att ta loss BTA anemon


Anlu

Rekommenderade inlägg

Min röda BTA delade på sig för en veckan sedan så nu har jag två.

Med tanke på att de växer som ogräs och jag har ett par andra anemoner blir det lite mycket med två.

Tänkte sälja av den ena när den har återhämtat sig lite.

Men då infinner sig frågan hur man på enklast och bästa sätt tar loss en anemon. Jag vill inte riva hela inredningen och jag vill använda så lite "våld" som möjligt.

Några smarta tips där ute?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte säker, men jag tror att jag läst om någon som har tagit en isbit och lagt mot foten på anemonen och fått den att släppa på så vis.

Själv har jag tagit ur stenen och "pillat" lös den. Nästa gång tänkte jag söka upp och testa isbitsmetoden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Han man inte rikta en streampump mot den? Då gillar den inte läget och vill flytta dig, och då kan man ta den...

Precis vad jag skulle skriva. När jag köpte min av "colan" här på guiden så gjorde han så och det funkade kanon.

Det var bara att rikta vattenstrålen från en Maxijet eller liknande mot foten så släppte den så fint

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar använda mig av en liten pump (750 l/h) riktad emot foten, kan ta en stund men efter ett tag så kommer man åt under foten och kan massera loss den försiktigt.

Obs! använd handskar (eller vanlig plastpåse) då vi reagerar olika på anemoner.

Edit: (postade samtidigt som Olles kommentar)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...