Gå till innehåll

Ingen Levande sten!


Flingson

Rekommenderade inlägg

Hej!

Såg en tråd här tidigare om detta men hittar den inte nu så frågar igen (ursäktar)

Funkar det att starta ett akvarium helt utan levande sten. Alltså bara köra "död levande sten" och levande sand?

Detta vill jag göra för att slippa, glasrosor, vissa alger, ovälkomnadjur m.m.?

Min tanke är då att den levande sanden ska få liv i stenen igen? Vad tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen köper du någon korall med en liten sten med den och så vips, finns det i karet ändå..

Finns lite olika sett att se på det , men om man kör med 80% död o 20% levande eller dylikt så anser jag o säkert fler med mig att du förlänger start processen innan man verkligen kan köra igång med allt det man vill ha i..

Nu är detta min åsikt.. Andra får gärna säga sitt, men bakterier behöver du vilketsom.

Mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den mesta döda, torra stenen som säljs är inte lika porig som "riktig" levande sten.

Alger sprids med sporer som färdas långa vägar i luften. Förr eller senare hamnar en i ditt akvarium och förökar sig.

Glasrosor går det nog att hålla borta men borstmaskar får du förr eller senare med koraller.

Om den levande sanden är verklig (dvs att de inte bara hällt lite bakteriepreparat i påsen) innehåller den också algsporer.

De är mångfalden av olika stora småkryp som ser till att den levande stenen inte kleggar igen så jag rekommenderar verkligen att lägga i lite levande sten.

För några år sedan pratade man om "old tank syndrom" att kar ofta kraschade efter 5 - 10 år. En åtgärd som kom upp i debatten var att köpa en färsk levande sten varje år för att hålla mångfalden av småkryp uppe.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...