Gå till innehåll

Sjöhästar i 30l. Går det?


alexochingencarina

Rekommenderade inlägg

Tjena!

Har ett 30liter och ett 20liters liggande och tänkte att jag skulle sätta ihop ett litet nano med sump. Min tanke var att ha ett par Stonogobiops yasha med ett par pistoler men då kom frugan med ett önskemål. Sjöhästar!

Det vore riktigt häftigt med ett litet stall här hemma men... Finns det några hästar som man kan få tag på i Sverige som kan trivas i 30 liter. Har kollat runt lite på sg och sett kar ända ner till 20 liter. Tanken är att ha ett par.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena!

Har ett 30liter och ett 20liters liggande och tänkte att jag skulle sätta ihop ett litet nano med sump. Min tanke var att ha ett par Stonogobiops yasha med ett par pistoler men då kom frugan med ett önskemål. Sjöhästar!

Det vore riktigt häftigt med ett litet stall här hemma men... Finns det några hästar som man kan få tag på i Sverige som kan trivas i 30 liter. Har kollat runt lite på sg och sett kar ända ner till 20 liter. Tanken är att ha ett par.

DO ska ju ha en tur i september. han har ju säkert dvärgar=)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle ej rekomendera 30L men allt går bara olika bra. Skulle säkert fungera har själv haft så litet temporärt kar när 150L läckte. Du kommer få ut så mycket mer av dom i 100+ kar när dom blir några stycken. Det som är likt alla hästar är fodret. Små mysis och zooplankton är det som gäller likt dom flesta hästar. Tycker dessa är relativt lätta när man väl får ordning på dom. Mycket grenverk av olika slag samtidigt lite öppena ytor. Slarvar man med vattenkvaliten märker man det ganska fort med slöa hästar som följd. Går att få yngel på men det är pilligt som bara den att få dom små att äta.

Lycka till håller på att mjölka frugan allt jag kan för att få hem dom. Någon gång skall det ske. Om du köper se till att få intyg vart dom kommer ifrån så dom är odlade. kännsliga djur i naturen som man ska fånga så få som möjligt av cites lista 2.

OBS

Vill inte vara elak på något sätt men det finns lättare hästar på marknaden som inte är listade tex Hippocampus kuda som är lättare att sköta dock större men är du van vid att sköta sjöhästar så ska det ej vara problem

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Picko1 för den infon. Jag har tyvärr ingen tidigare erfarenhet av sjöhästar, så detta blir första om så sker.

Var i kontakt med Triton angående H.Zosterae och det såg mörkt ut. Kan inte dom få in hästarna så lägger jag inga större förhoppningar på övriga butiker i stockholm tyvärr. Sen verkar dem vara lite väl kinkiga med maten.

Jag antar att hippocampus reidi blir allt för stor i 30 liter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Reidi är väldigt trevliga :) ium det stora hotet mot sjöhästar så är det förbud för vf på måbga arter då det knappt finns några kvar. Men oavsett häst kolla om dom har papper på dom om det behövs. Kolla noga kuda är ju lättare att få tag i likaså Reidi.men gör allt va du kan för odlade djur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Reidi är väldigt trevliga :) ium det stora hotet mot sjöhästar så är det förbud för vf på måbga arter då det knappt finns några kvar. Men oavsett häst kolla om dom har papper på dom om det behövs. Kolla noga kuda är ju lättare att få tag i likaså Reidi.men gör allt va du kan för odlade djur.

Nä du, hittar jag något så ska devara på rätt sätt! Är ju dykare och vet hur sällan man ser dessa underbara djur. Vissa kan tydligen dö av blixten på en kamera. Så känsliga men otroligt fina djur!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra med folk som sätt dessa live och vet hur jobbigt dom har det :) Dykning är roligt har med stött på endel hästar vilda i narurliga habitat :)

Lycka till hoppas du finner en häst du gillar och kan ha. är verkligen underbara djur:)

Hoppas jag ej lät för negativ :P Det är inte många som vet hur jobbigt vissa djur har det :) Men ge inte upp klart du ska ha hästar :) hört att det skäppas en del från england men kommer ej ihåg vad "butiken" hette

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä, inte tar jag illa upp=) det är ju en del i vår hobby att bevara och lära varandra.

Tänkte sätta upp ett litet system så får vi se om man hittar något. Jag har absolut ingen broska när det gäller detta lilla projekt.

Va inne på mikromarin, men han odlar bara Reidi som det såg ut. Ska höra med dejong i holland. Ingenting är ju omöjligt, bara olika svårt=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det löser sig.

Tänkte mest om han hade kontakter. Dejong har mina kommer där ifrån anledning att jag ej nämde dom va tidigare utsaga ang DO. Om jag skulle beställa skulle jag be DO ta hem från http://www.dejongmarinelife.nl/nproducts/searchItems/s och låta dom gå någon vecka där. Sedan själv hämta och studera dom så allt är ok.

Dom har på deras sida billiga va dom med http://www.deepoceanshop.dk/catalogsearch/result/?q=Hippocampus+zosterae

Som David säger i starten är det bökigt att få fart på dom. Levande mysis och zooplankton samt ny kläckt artema. Nu äter dom små mysis och lite cyklops och sedan lite av det som finns i karet.

Jag vet inte om det är någon mer en jag som kan stödja behovet av mysis mina mår inte bra utan mysis är som att dom tappar livslusten efter ett tag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...