jflod Postat 14 augusti 2013 Postat 14 augusti 2013 Har en probe med egen elektronik som jag kalibrerat mot referens vätska ph4 och 6,86. Har även två billigare pennor som jag kalibrerat mot samma referens. Alla tre visar samma. Mitt salifert test läser jag av till 0.2 högre. Har haft uppfattningen att jag har haft ca 8-8.2 när jag mätt mot salifert testet. pennorna har jag inte litat på. nu när båda pennorna och min probe visar lika blir jag fundersam.Testen är svåravläst och tolkningen kan ha påverkats av vetskapen om vad det bör vara. Finns det bättre tester än salifert på ph?Är det vettiga variationer i grafen, går det att utläsa något från denna?observera att proben troligen har drivit 0.1 senaste två dygnen, verifierat mot nykalibrerade pennor.Säger troligen och kanske då jag inte har vättig referens. Citera
LN21 Postat 14 augusti 2013 Postat 14 augusti 2013 Ser helt normalt ut, du har fotosyntes dagtid som binder CO2 och driver upp pH. Samt biologiska processer som sänker pH igen när fotosyntesen upphör. 7,7 till 8,1 är ett helt bra pH. Citera
Lasse Postat 14 augusti 2013 Postat 14 augusti 2013 Det verkar ju som sensorn kan visa rätt. Vad är ditt KH?MVH Lasse Citera
Guest Postat 14 augusti 2013 Postat 14 augusti 2013 Tycker med att det ser normalt ut. jag har jätte problem att komma över 8.1 Citera
jflod Postat 15 augusti 2013 Författare Postat 15 augusti 2013 KH 7.5 - 8Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4 Citera
Lasse Postat 15 augusti 2013 Postat 15 augusti 2013 Har du några biologiska filter någonstans? typ skumgummi? Kör du med kolkälla?Har du skumgummifilter - prova med att göra dem rena ofta - i början varje dag.MVH Lasse Citera
jflod Postat 15 augusti 2013 Författare Postat 15 augusti 2013 ok, ett filter finns i första facket, en tunn matta. har nog rengjort max ett par gånger i månade. Brukar inte fastna så mycket vad man kan se.ingen kolkälla.Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4 Citera
jflod Postat 17 augusti 2013 Författare Postat 17 augusti 2013 Har kollat mot ph 10 buffert och får precis värde även på denna för samtliga mätare. Tänkte för skoj mäta mot salifert testen tolkade av mig och frugan, morgon middag kväll.Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4 Citera
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 17 augusti 2013 Postat 17 augusti 2013 Vi brukar ha ungefär samma dygnsvariation i våra korallkar. Sen beror värdena mest på hur bra kalibrerade pH-mätarna är. Viktigaste är ju att se om en trend bryts, nåt har hänt, och pH-sjunker, tänker jag iaf. / David Citera
jflod Postat 15 september 2013 Författare Postat 15 september 2013 Har nu jämfört några mätningar.Värde elektroniskt;Min tolkning salifert;frugans tolkning.7.8;7.8-7.9;7.88.0;8.0-8.1;8.08.1;8.0-8.1;8.18.2;8.1-8.2;8.2Får backa på att testerna är dåliga. Därimot tycker jag färgerna är helt fel, specielt den mörkgröna. Tycker det blir bäst om man kollar genom sidan på behållaren. I stället för att se helt på kartan tolkar jag färgerna som mängden gult, specielt den mörggröna på 8.3 har jag aldrig lyckats få fram, utan tolkar den mer som ren grön utan att det drar mot gult eller blått. Det är även den förklaring jag gav min fru. Hon tolkade alla värden rätt förutm 7.8 vilket berodde på att hon vid tillfället inte var på humör ett senare försök gav rätt tolkning.Borde gå att göra en bättre färg karta. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.