Gå till innehåll

Kan mitt ph värde stämma?


jflod

Rekommenderade inlägg

Har en probe med egen elektronik som jag kalibrerat mot referens vätska ph4 och 6,86. Har även två billigare pennor som jag kalibrerat mot samma referens. Alla tre visar samma. Mitt salifert test läser jag av till 0.2 högre.

Har haft uppfattningen att jag har haft ca 8-8.2 när jag mätt mot salifert testet. pennorna har jag inte litat på. nu när båda pennorna och min probe visar lika blir jag fundersam.Testen är svåravläst och tolkningen kan ha påverkats av vetskapen om vad det bör vara. Finns det bättre tester än salifert på ph?

7ajy7a3u.jpg

Är det vettiga variationer i grafen, går det att utläsa något från denna?

observera att proben troligen har drivit 0.1 senaste två dygnen, verifierat mot nykalibrerade pennor.

Säger troligen och kanske då jag inte har vättig referens.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

Har nu jämfört några mätningar.

Värde elektroniskt;Min tolkning salifert;frugans tolkning.

7.8;7.8-7.9;7.8

8.0;8.0-8.1;8.0

8.1;8.0-8.1;8.1

8.2;8.1-8.2;8.2

Får backa på att testerna är dåliga. Därimot tycker jag färgerna är helt fel, specielt den mörkgröna. Tycker det blir bäst om man kollar genom sidan på behållaren. I stället för att se helt på kartan tolkar jag färgerna som mängden gult, specielt den mörggröna på 8.3 har jag aldrig lyckats få fram, utan tolkar den mer som ren grön utan att det drar mot gult eller blått. Det är även den förklaring jag gav min fru. Hon tolkade alla värden rätt förutm 7.8 vilket berodde på att hon vid tillfället inte var på humör :) ett senare försök gav rätt tolkning.

Borde gå att göra en bättre färg karta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...