hobbe_88 Postat 7 augusti 2005 Postat 7 augusti 2005 Växer lite på stenen och har kollat runt men hittar inte nått som ser lika dant ut. ser ut som små buskar eller träd.Hade varit roligt att veta var det är. Dom verkar filtrera cattnet också. Citera
Lejonkungen Postat 7 augusti 2005 Postat 7 augusti 2005 På mittenbilden ser det ut som glasrosor. Men med skarpare bilder hade det varit lättare att avgöra. Citera
hobbe_88 Postat 7 augusti 2005 Författare Postat 7 augusti 2005 Nej det är inga glasrosor. Hmm själva "grenen är hård sen så fäller den ut sig (den i mitten) bild 1 och 3 är samma det ser ut som nån busk och den filtrerar också. Citera
-Johan- Postat 7 augusti 2005 Postat 7 augusti 2005 Bild nr1 och nr3 ser ut som små rörmaskar av något slag. Och nr2 ser ut som glasrosormvh johan Citera
hobbe_88 Postat 7 augusti 2005 Författare Postat 7 augusti 2005 men glasrosor har ingen stjälk iaf inte nån av mina andra. Citera
metcrue Postat 7 augusti 2005 Postat 7 augusti 2005 tro mig, glasrosor har själk. jag tror att det är rosor på alla bilder. Citera
jerkerw Postat 8 augusti 2005 Postat 8 augusti 2005 Det är inte så lätt att se på bilderna .Hur stora är de? Har de en hård stjälk eller kan de dra ihopsig helt?Den mitten ser onekligen ut som glasrosor men de andra ser mer ut som en hydroid.Googla på hydroid och välj bilder så tror jag att du hittar någon som liknar dinaJerker Citera
Dykaren Postat 8 augusti 2005 Postat 8 augusti 2005 Bild 1 och 3 känner jag igen från mitt kar. De är relativt ofarliga men kan växa väldigt väldigt snabbt. Jag ska se om jag kan hitta namn och beskrivning på dem...2 ser ut som glasrosor. Citera
stigigemla Postat 8 augusti 2005 Postat 8 augusti 2005 Glasrosor växer inte många tillsammans på en liten yta. De vandrar ut efter att ha delat sig. Jag tror det är någon Parazoanthus och att den kommer att ändra färg och polypstorlek under den närmaste månaden. Hur stor diameter har den nu på munskivan och med alla tentaklerna? Glasrosor är åtminstone något genomskinliga på tentaklerna som smalnar av mot ändarna. Parazoanthus har mer jämnbreda tentakler som inte är det minsta genomskinliga.Koraller och hydror har en munskiva och tentakler som kan dra in sig en och en. Rörmaskar har ett yttre rör och kan bara dra in hela kronan samtidigt.Hur långa är rören på bild ett och tre? Citera
Dykaren Postat 8 augusti 2005 Postat 8 augusti 2005 http://www.meerwasser-lexikon.de/de/57/821/Hydractinia/sp..htmHär har du bild och information om bild 1 och 3.... dessvärre på tyska. En snabb översättning säger iaf att de är inte farliga/brännande i sig, men de rekommenderar ändå att man försöka plocka bort dem så snabbt som möjligt. Om de väl börjar sprida sig så kan tillväxten bli okontrollerbar. Citera
jimmy Postat 8 augusti 2005 Postat 8 augusti 2005 Tror att bild två är glas rosor mina växer tät ihop i en lite klunga så där men dom har inte blivit så stora ännu Citera
uffe2 Postat 8 augusti 2005 Postat 8 augusti 2005 Ta död på glasrosorna direkt , innan dom tar över hela botten på karet !Hade själv bara några stycken i början och tyckte dom var fina.Fattade inte var det var för något! Men efter några månader hade dom occuperat hela karet :-( Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.