Gå till innehåll

Lite hjälp med dosering!


koaala

Rekommenderade inlägg

Hej, skulle vilja ha hjälp med dosering av mg, ca och bikarbonat. Nuvarande värden kh 6,12: ca 400: mg 1160. Önskade värden kh 11, ca 425 och mg 1275. Började dosera TM BIO-Magnesium igår, men undrar om jag räknat rätt med doseringen och om det stämmer med att om man får upp mg, då även ca och kh stiger och kanske inte behövs att tillsätta alls, men om de alla delarna måste tillsättas så i vilken ordning? Tillsammans? Direkt i karet? Enligt mina beräkningar behövs det 1 kg mg, 180 ml red sea ca. Liquid och 60 g blandat bikarbonat( rent+bakat)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fattade inte heller den där kalkylatorn ..jag började dosera lite och mätte oftare ,

Man ser ju hur mycket kh det går åt i veckan när måter ungefär ..den mängden + man läger till lite för att komma till rätt värden under längre tid ..2 veckor e nog inte fel

Vad jag fattat e det bäst hälla i en i tagen på ett ställe i sumpen det är bra vatten flöde...

+ ha en €€€€€€€ massa tålamod.

E ny på detta med så rätta mig gärna ..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är det som är felet med aqua calculator, den visar inte använda produkter. Enligt calkulator är mg dosering bara 385 g, hur i hela världen fick jag 1 kg då? Gick enligt beskrivningen på burken. Har lagt flytande ca och kh buffert till påfyllnadstunna, som är också på 200 l och tar ca 3-4 veckor att dömmas helt. 100 ml av varje. Mg lägger i sumpen direkt, några skopor varje dag. Borde kanske vänta 4 veckor med nytt vatten, bara för att se hur doseringen blir, för om jag fortsätter byta 25 % varje vecka, drar den värdena ner igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det bara vatten du byter ? För man ska ha färdigt blandat saltvatten ..

Har du låga värden och byter saltvatten så borde väderna öka fall det är rätt blandat ..

jag tror det bästa är att handpåfylla först och hålla koll på mängden sedan när allt verkar stabilt räkna ut vad som går åt i veckan och kolla hur mycket osmos vatten det går åt per vecka och sedan blanda.

Men jag vet ej fall man ska blanda ca och kh när kör det med osmosvattnet???

Jag tröttnade på fylla på för hand så blev en doserpump..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ska inte höja allt på en gång. Mg höjer ej ca eller kh utan har man åtgång på kh tillsätter man lite kh buffer åt gången och mäter. Likaså mg då doserar man lite åt gången osv om man är osäker och ej kan räkna ut så tillsätter man lite och skriver upp mäter tills man kommer rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, menade byta saltvatten, tror att det är min nyblandad saltvatten som har så låga värden, tänkte dra värdena upp i karet först och sen börja pyssla med den nya vatten och rätta värdena innan jag lägger det nya vattnet i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tropic marin 4 kg, har en 100 l, som har pumpar och värme i och står minst 2 dagar innan. Har inte mätt det nya vattnet, men vad man kan läsa så är saltet lågt på ca, mg och kh. Iallafall är de i balans, använde tidigare ett annat salt som var skyhög på bara ca och då är det värre, tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...