Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat
  • Författare

köper snart en till nu kör jag halva karet radion halva kina led :P direkt jag får den andra så kommer det en film ;) borde ha lyssnat på dig direkt nör du sa att razor har en jävlig disco effekt, vart så jäkla missnöjd när jag koppla in razorn köpte den för folk skrev så gott om den ett misstag jag aldrig gör om :)

• 2 veckor senare...
  • Svar 103
  • Visningar 14k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Postat
  • Författare

Idag har jag vart och handlat en av mina favorit fiskar, en vitbröstad kirurg :) kommer det 3 bilder

riktig fröjd för ögat att titta på :)

post-7718-14468931765235_thumb.jpg

post-7718-14468931764865_thumb.jpg

post-7718-14468931765054_thumb.jpg

Postat
  • Författare

j det blev ett besök där :) den är stor som en handflata ungefär den är lika stor som min gula kirurg våga ej köpa mindre tror det skulle blivit krig då eftersom jag redan har 2 st kirurger i karet, tror jag pricka detta ganska bra för det är ingen som vågat röra han än. köpte också 10kilo sten som jag fyllt ut med hoppas att det går bra nu så inte värdena skjuter i höjd

Ändrat av gordan_

Postat

Hej gordan, har en likadan hemma men nu har den och Xanturumen fått prick igen !! väntar på uv från Triton, så får vi hoppas det ordnar sig.

Postat
  • Författare

Hej okej jäkla stiliga fiskar tycker jag :) hoppas det löser sig med uv, på hur många watt köpte du?? själv kör jag ett på 9w har läste någonstans att man ska ha härtta av vad man använder till söt tex 18w för 500L när det är söt så 9w för salt

Postat

Man brukar räkna med att man behöver 5 gånger så hög effekt för saltvatten.

10w - 200 liter max.

20w - 500 liter max.

39w - 1000 liter max.

Det är vad jag rekommenderar för salt. UVC med dubbelvikta lysrör har en aning sämre verkningsgrad då ljuset inte fördelas linjärt runt röret.

Kinaarmaturer är åtminstone ibland avsevärt svagare.

Postat
  • Författare

okej tackför svar stig, då behöver jag ett starkare uvc, trott hela tiden att det vart åt andra hålet

Postat

Jag har både leucosternon och nigricans o det här inte vart något uvc i mitt kar på flera år.... Det är bara första tiden som är kritisk. Bägge dessa kommer lika så från fahrid.

Postat
  • Författare

okej, jag kör mitt uvc första 2-3 veckorna varje gång jag släpper in nytt djur i karet och det har funkat bra med detta 9w .. kan ju också bara ha vart turen . jag har inte haft några sjukdomar i karet..

Postat

Jag har beställt 20 w deltech och vad jag har läst mig till så bör det bli bra för 600 L

• 3 veckor senare...
  • 1 månad senare...
Postat
  • Författare

uppdaterar tråden med lite bilder på nya inköp 2 st gobbys, ny snäcka + en ny ancanstrea

post-7718-14468932453339_thumb.jpg

post-7718-14468932452686_thumb.jpg

post-7718-14468932452997_thumb.jpg

• 4 veckor senare...
Postat
  • Författare

igår fick jag hem några nya fiskar, en rosa prickad goby, en lila fire goby + en ny vitbröstad kirurg, hoppas den kirurg överlever.

post-7718-14468932737426_thumb.jpg

post-7718-14468932737201_thumb.jpg

post-7718-144689327373_thumb.jpg

Postat

Hoppas att det funkar med kirurgen denna gång nu.

Har du fått den nya belysningen än ?

Kommer över o tittar nån dag.

Postat
  • Författare

Hej har inte fått den nya belysningen än, borde komma någon gång nästa vecka. hoppas att denna kirurg klarar sig, tror att den förra dog av stress prick, köpte ju den direkt han fick sändningen, denna kirurg var den sista han hade av denna sort, en av dom få som överlevt, du är välkommen tar vi en kopp kaffe och pratar lite salt :D

Postat
Tjusiga firrar. Synd att det är så långt annars hade jag också kommit på fika

Har inte du bil Krille ?

Postat
  • Författare

tackar, om du åker till karlstad någon gång krille så hojta till tar vi en fika :D

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.