Gå till innehåll

Hjälp behövs till slangkoppling till kylare!


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Grrrr...

Just som man lagt sig att sova, nöjd med att akvariet tickar och går. Så hör jag frun ropa från källaren att det kommer ett konstigt ljud från akvariet... Jag rusar ner, och ser att påfyllningspumpen från osmosbehållaren gått torrt. Detta kan bara vara dåliga nyheter, eftersom jag tre timmar innan fyllt på osmosvattentanken med 25 liter fräscht vatten. Dessa 25 liter vatten måste alltså finnas någon annanstans nu. Jag behöver bara leta en mycket liten stund - det kommer en stor pöl fram under sittbänken under vilken jag gömt min kylare. Jag lyfter på sittbänken och finnar kylaren i en stor sjö med vatten - vatten som sannolikt börjar tränga in i regelverket i väggen bredvid... Grrr...

Jag behöver hjälp - hur sjutton ska jag kunna vara säker på att kopplingen ska bli tät. Det är Sfiligoi Flite kylare med slangkopplingar av plast. Jag har försökt täta gängorna med gängtejp och dra åt dem så hårt jag kan, men "muttern" jag helt enkelt "hoppat" över en gänga helt plötsligt och alltså sitter mycket löst nu och släpper igenom vatten. Se bilder...

En idé vore kanske att permanentlimma kopplingarna med tangitlim eller nåt...?

post-1358-14468912205136_thumb.jpg

post-1358-14468912205239_thumb.jpg

post-1358-14468912205303_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft en likadan kylare, den går inte att täta genom att ha gäntape på gängorna. Den måste ha en packning mellan kopplingen och plastburkens anslutning annars blir den aldrig tät. Titta i plastburken med en ficklampa och se om packningen inte trillat i där, eller titta runt maskinen. Annars får du skära till en ny av gummi. Dra sen inte för hårt och kontrollera att den ligger rätt mot plasburkens gänga. Som sagt bort med ALL gängtape annars funkar det aldrig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Packningen för kopplingen ovan syns på den mittersta bilden, där är tillklippt av silikonduk och är vit. Jag har just mailat med den tidigare ägaren av kylaren, som är inne på samma spår, dvs. att det ska räcka med packningen. Gängtejpen kanske har förvärrat det hela, eftersom gängorna blir lite "grundare" och muttern enklare glider upp.

Men det måste ju finnas ett sätt att garanterat få tätt... Är det en helt tokig idé att permanentlimma kopplingen? Så länge som slangen kan kopplas loss genom att lossa på slangklämman, så borde väl det räcka, eller...? (Jag har just jagat en läcka i utomhuspoolen hela sommaren och är ganska trött på läckande saker i huset just nu...)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man blir så less när det blir såhär, förtroendet för grejjerna försvinner ju.... Jag skulle inte limma, om det ändå läker efteråt går det ju inte att fixa....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte exakt hur din modell av Sfiligoi kylaren ser ut inuti. Jag hade själv en modell där jag helt sonika plockade bort hela slang-kopplingsanordningen på utsidan, och anslöt mina slangar direkt inne vid Värmeväxlarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du fått gängpaj på plstburken så är det mindre bra, om du däremot har strul med själva muttrarna så kanske Christer på A-lagret kan ge dig nya (han tar ju in dessa kylare till sverige). De två sista lösningarna är att antigen skaffar du nya Muttrar (förutsatt att Christer inte har några ersättnings) PVC kopplingar med anslutning R15 (tror jag att det var annars R20) och limmar på slangnipplar ELLER så köper du grövre slang som du för över anslutningarna på plastlådan och låser fast med slangklammer. Jag skule nog inte limma, dels för ett ev endrahandsvärde, dels för att plasten i plastlådan kan vara lite fet och med andra ord svår att limma med gott resultat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack,

Jag ska kolla med Christer idag. Gängorna ser hyfsade ut på båda sidor, så det kan ju helt enkelt vara så att jag drog åt alldeles för hårt. Den höga spänningen som uppstod av mitt hårda åtdragande kombinerat med att gängorna blev lite "utslätade" av gängtejpen kanske var det som gjorde att muttern hoppade ett hack på gängorna.

Konstigt att det inte skulle finnas någon motsvarighet till gängtejp för plastkopplingar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har just varit hos Christer och fått två nya slangkopplingar (standard Gardena, enligt Christer). Christer var helt säker på att jag INTE skulle ha några packningar, men jag ska nog ändå försöka med packningar... Jag har också bundit upp slangarna med ståltråd för att inte få sidokrafter på kopplingarna.

Hittills verkar det hålla tätt, tack för tipsen och tack Christer!

post-1358-14468912205951_thumb.jpg

post-1358-14468912206017_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Vanliga" gängor tätar ganska dålig och bör/kan inte användas för detta ändamål.

Ska man täta med gängor, så ska det vara tätande gängor exempelvis s.k. gasgänga.

Använder man teflontejp på plastgängor,

så är det stor risk att man drar "för" hårt (för att få det tätt) att den röda "toppen" lossnar, gängorna hoppar ut eller att gängorna går sönder.

Plastgängorna skall användas för att få ett tryck på gummipackningen och inte för att täta !

Plastgängor ska man dra löst !

Är det inte tätt, så beror det på att gummipackning är gammal (=hård) eller skadad,

så byt gummipackning !

"Vanliga" gängor av metall kan man täta med ett bra resultat.

Tätningen kan göras med olika material ex. teflontejp eller lin+linolja (bör kanske inte användas till saltkar).

Metallgängor kan man dra ganska hårt.

Metaller i saltkar bör man ju undvika.

För att täta plastgängor, så är det en lite tjockare gummipackningar som gäller.

Jag är lite misstänksam på din utskurna silikonpackning.

Hur tjock är den ? Är den verkligen rund, rätt storlek och tätar den verkligen där den ska ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den utskurna silikonpackningen (utskuren ur en silikonduk) var något som den förre ägaren själv hade klippt till. Jag har ersatt dessa med "vanliga" röda packningar som man köper i packningssatser på byggvaruhus (typ sådana man har i blandare till tvättställ). Jag tycker att jag fått en bra tätning med dessa, dvs jag fick verkligen trycka dit packningarna in i muttrarna, så de ligger bra an mot gängorna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra !

Att packningen tätar mot gängorna hjälper föga,

utan gummipackningen skall täta mot de "platta" ytorna,

som dras mot varandra med hjälp av gängorna. (lite svårt att förklara märker jag...)

Den utskurna silikonpackningen (utskuren ur en silikonduk) var något som den förre ägaren själv hade klippt till. Jag har ersatt dessa med "vanliga" röda packningar som man köper i packningssatser på byggvaruhus (typ sådana man har i blandare till tvättställ). Jag tycker att jag fått en bra tätning med dessa, dvs jag fick verkligen trycka dit packningarna in i muttrarna, så de ligger bra an mot gängorna.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis, och är packningen så stor att den måste tryckas in är det inte alls säkert att den håller tätt! När man gängar åt bör det finnas utrymme för packning att svälla i. Den borde alltså "falla i" ...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK, jag överdrev kanske något. Jag behövde egentligen inte trycka något vidare, även om packningen inte heller "föll" ned. Men den lade sig tillräckligt väl tillrätta längst ned i muttern. Det är svårt att få in en kamera i det utrymmet, så vi får helt enkelt hoppas att det blir bra. Dessutom är det ju så att muttern var enligt Christer en "Gardena standardgänga" och packningssatsen jag köpte på byggvaruhuset var en sats med packningar i "standardstorlekar", så jag tror nog att de är rätt anpassade för varandra (det kan knappast finnas två standardstorlekar som skiljer sig så lite i mått mellan varandra).

Tack för ert engagemang!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den tunna nästan transparenta sillikonpackningen är orginal. Alla pckningar i sillikon eller vanliga gummipackningar kommer att fungera. Dock funderar jag på om du fått "hårda" packningar i och med att du skriver att dom är röda? Är det sådana så byt dom mot dina gamla sillikonpackningar eller mot såna i mjukt gummi. Sen är det precis som Uffe skriver: Dra inte för hårt! Det behövs inte. Sen är det inte Gardena kopplingar heller.. det är vanliga slanganslutningar med R15 gänga fast i plast. Gardena är snabbkopplingar... Liten pekpinne bara...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej ,det är synd att man godtar den kvaliten för en pryl som kostar mellan 5 och 10 000 kr bara för att det är till saltvatten, då borde det åtminstånde vara ordentliga kopplingar som är säkra även om det är begagnat.Mvh Stefan

Helt enig med ovanstående, det känns verkligen inte som en pryl vars nypris är 6.000 kr. Skandalöst att det ska vara så här.

Vad gäller packningarna så är de nog av "den hårda" varianten, i vart fall är de inte av gummi. Kanske ska byta tillbaka till de hemmagjorda silikonpackningarna (som fungerade för den tidigare ägaren).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vargklo säger att packningarna var tillklippta ifrån en silikonduk.

För mig lät det som att någon själv hade gjort dessa packningar och dessa var inte orginalpackningar.

Dom är inte handklippta, det är orginalpackningar, de är av sillikon och de fungerar alldeles utmärkt så länge man drar åt för allt man har.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...