Gå till innehåll

Sump och osmolator, dagens klurighet?


smedberg

Rekommenderade inlägg

Jag har funderat på en sak som jag inte får rätsida på..

Om jag skaffar en sump där returpumpen sitter i ett litet fack för att förhindra översvämning i huvudkaret. Dvs är det stopp i returen så pumpar den bara upp det som är i facket plus lite till. Samma tanke från akvariet där det bara rinner ner det som ligger över kammen om pumpen stannar.

Nu till frågan, hur kan jag sätte en osmolatorgivare utan att pajja det systemet?

Går det? dvs att inte pumpa ut allt osmosvatten om det blir stopp någonstans?

Lånar en bild så det blir visuellt.

post-6981-14468930502835_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fattar nog inte riktigt problemet? Du sätter osmolator givaren i returdelen, det är i den nivån förändras när vattnet avdunstar. Skulle returen stanna så höjs nivån imreturdelen och osmolatorgivaren är helt under vatten och släpper inte i nåt.

Edit: nu fattade jag vad du menar, enda lösningen på problemet att avrinningen blir stoppad är att ha plats i karet för det du har i osmosen, men å andra sidan är det nog rätt ovanligt att det händer iaf om man kör med nödrör i avrinningen som de flesta gör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ju sätta en timer på pumpen till osmosen så den är begränsad till att köra vid ett antal tillfällen per dag kanske? Det kan ju begränsa en ev. katastrof.

Ett annat alternativ, vilket jag själv funderat på är att ha dubbla givare men då får man bygga sin påfyllare själv gissar jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite beroende på hur din avrinning ser ut skulle du kunna sätta ena givaren i avrinningsboxen, då håller du jämn höjd i karet däremot finns alltid risk för att pumpen skulle kunna gå torr. Skulle inte göra det utan att ha 2st rör ner dock. Annars sätt den i returfacket.

(sen om den röda linjen på bilden är en fråga för dig, JA sätt den där annars får du bubblor i returen upp i karet, behöver dock inte gå hela vägen upp)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt tips.

Skaffa en slangpump typen doserpump kör själv med en Aqua medic sp3000 lösning.

Den ger typ 3,8 liter per timme. , om man sen sätter en timer på pumpen så man begränsar påfyllningen till tex 4st 15 minuters intervaller på ett dygn så har man då försäkrat sig till Max 3,8 liter på varje dygn från osmosbehållren.. ;)

Så efter ett tag så ser man om det är tillräckligt eller om man kan plocka bort en period.

Lite livrem och hängslen samtidigt..

Mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...