Gå till innehåll

Ersättare till pumpen mini red dragon för bubble king supermarin 250


Edlund

Rekommenderade inlägg

Hejsan! köpte en skummare som skulle vara komplett enligt ägaren men det var massa saker som fattades lr var sönder.Nu är själva skummaren fixad men jag fick med en oceanrunner 2500 med nålhjulsimpeller men insåg så fort jag satte igång den att den är alldeles för klen.Jag skulle vilja ha nåt som är så snarlikt RD pumpen som möjligt med tex att luftinsuget är vid insuget istället för i utblåset så att bubblorna krossas så man får den där goa grädden man är ute efter! hoppas nån kan hjälpa mig med detta. Tack på förhand /Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svårt att ersätta orginalpumpen med något annat, eftersom det är den som är själva "grejen" - oceanrunnerpumpen är rätt värdelös i de allra flesta sammanhang.

Det är inte en mini som sitter på supermarine 250, utan en fullstor Red dragon 2000 (alternativt BK´s DC pump) - ingen av dem är direkt billig.......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kollat på en original pumpen och vill gärna ha den men den är inte gratis men klart det bästa alternativet!.Just nu har tyvärr inte dom pengarna och kollar runt efter andra lite mer billigare alternativ. Det som laguna saknar är väl just nålhjulsimpeller och dom är rätt strömförbrukande :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sparat detta ifall min går sönder (tagit bort namnen ,dom får svara i tråd/pma dig om dom vill ge info , men verkar funkat väldigt bra med laguna pump ) Gammal tråd : Bygde om min bk250 skummare i dag då min pump gått sönder (skit nålhjulsimpellern strulade först när ja väl fick ordning på det så brann pumpen )

Men så pratade jag en stund med x i telefon opch han tipsade mig att sätta dit en laguna pump med ett Becket i stället . x svarvade och byggde detta becket skickade det igår och i dag kom det (Tackar).

Medans jag besteäde ett kz munstycke och en laguna 9000 som oxå kom i dag . jag plockade upp grejjen som x byggt och allt passade som handen i handsken . startade upp och blev mäkta imponerad bk skummaren skummar som aldrig förr ( och jag som va super nöjd med den när den va orginal) nu drar den uppskatnings vis 3ggr så mycket luft som tidigare . Helt otroligt att man kan få en redan bra skummare så mycket bättre för ynka 2500kr om jag hade köpt nya orginal bk grejjer hade det kostat ca 6000kr .

kommer försöka filma och ta lite bilder så fort jag limmat rören och städat upp lite i sumpen . Återigen ett stort tack till x för hans kunnande och otroliga hjälpsamhet tack tack tack.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sparat detta ifall min går sönder (tagit bort namnen ,dom får svara i tråd/pma dig om dom vill ge info , men verkar funkat väldigt bra med laguna pump ) Gammal tråd : Bygde om min bk250 skummare i dag då min pump gått sönder (skit nålhjulsimpellern strulade först när ja väl fick ordning på det så brann pumpen )

Men så pratade jag en stund med x i telefon opch han tipsade mig att sätta dit en laguna pump med ett Becket i stället . x svarvade och byggde detta becket skickade det igår och i dag kom det (Tackar).

Medans jag besteäde ett kz munstycke och en laguna 9000 som oxå kom i dag . jag plockade upp grejjen som x byggt och allt passade som handen i handsken . startade upp och blev mäkta imponerad bk skummaren skummar som aldrig förr ( och jag som va super nöjd med den när den va orginal) nu drar den uppskatnings vis 3ggr så mycket luft som tidigare . Helt otroligt att man kan få en redan bra skummare så mycket bättre för ynka 2500kr om jag hade köpt nya orginal bk grejjer hade det kostat ca 6000kr .

kommer försöka filma och ta lite bilder så fort jag limmat rören och städat upp lite i sumpen . Återigen ett stort tack till x för hans kunnande och otroliga hjälpsamhet tack tack tack.

Det var bra kräm du hade på lagunan! BiotedMarin byggde en becketbehållare till mig på 10 min men pumpen jag hade med mig var för klen.Hade en maxi jet 6000 hemma som jag testkört och är supernöjd men det tar mycket plats. Blir till och köpa lite pvc rör och böjar när han har öppet igen.Kan även lägga ut en bild om nån skulle vara intresserad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Orginalpumpen ger omkring 7-8000L/h - BK Supermarin är i min bok den bästa skummaren på marknaden, jag tycker det är lite synd att frångå den konstruktionen även om jag har full förståelse för att det "svider"

Du kan ju köpa en fontänpump på Plantagen där det ingår ett Beckett-munstycke för 700spänn, men blir det bra?? blir det tyst? energieffektivt? - troligen inte!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där är bara ett fel på pumparna , priset ;).. Går säkert att hitta rimliga alternativ om man verkligen letar runt o är lite DIY kille.. Gäller bara att våga.. Synd o lägga några lappar på en pump som sen visar sig inte ge önskat resultat, då blir det bara ännu dyrare då man sitter med två pumpar.. Tillslut...

Om du söker på andra forum typ Rc så kanske du hittar något klockrent tips på alternativ.. Inte kul o chansa på någon pump bara sådär.

Mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ett till alternativ, en firma från Kanada tillverkar kopior på BK kiten så man kan beställa modifieringsdelarna där och själva pumphuset i Sverige.

Jag vet inte hur lönsamheten blir med frakt etc men själva kitten var populära i USA när jag höll på o överväga ett DIY projekt.

Själv är själv fortfarande lite sugen på deras ersättnings nålhjul till min PSK2500.

http://www.saltwaterconnection.com/index.php?main_page=product_info&cPath=4&products_id=60

Bara ett förslag ;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...