Gå till innehåll

Hjälp vill uppdatera Akvariumet!!!


Matthias_H

Rekommenderade inlägg

Hej vet ej om jag posta i rätt tråd?!

har ett juwel Lido 120 liters akvarium som jag tycker börjar bli trångt.

har blivit erbjuden att byta det mot ett nytt juwel Lido 200liter och det ska

stå på samma ställe i lägenheten. Hur tusan ska man bära sig åt att flytta över allt utan att allt dör ?

Har en doris fisk och några clowner samt mest mjukkoraller.

Blir det som en helt nystart igen ?? Dock så måste jag ju uppdatera belysningen också för att det ska funka

funderar på köpa till en extra ljusramp så man har fyra lysrör t5 på 28 w st. Behöver hjälp hur man ska göra ??

tänkte så det inte blir jätte mycket alger som en nystart osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde det du ska göra men med ett 240 till ett 540.

tömde hälften av vattnet i 240 i dunkar osv sen när det va halvtomt så var vi 2 st som lyfte det åt sidan sen hälde vi i allt vatten och startade pumpar osv igen. Sen var det bara att fylla upp det nya med 2/3 osmos vatten och blanda saltvatten.

Sen flyttade jag över sten och ny sten till det nya akvariet och lät det stå ca 1 vecka .

Sen tog jag 1/3 av det gamla vattnet till det nya akvariet. Sen flyttade jag fisk och koraller.

självklart tog jag det "överst" rena vattnet.

LYCKA TILL och ha mycket handdukar nära;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Flyttade från ett RSM130 till 400l. Jag började med att pumpa över allt vatten i RSM:ett till en ikea-låda när jag flyttat akvariet så pumpade jag tillbaka vattnet. När det nya karet var på plats fyllt med saltvatten så körde jag en liten cirkulationspump mellan karen och sedan när vattnet var blandat så flyttade jag över sakerna vart eftersom under några dagar.

Jag skall snart göra samma sak igen. Men nu från 400 till större, får se hur det går.

Mvh

Eric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Råkade ni ut för alg blomning eller fiskdöd ? Tänkte köpa en stor plastback och fylla med vatten och sätta koraller och fisk i den sen byta plats på Karen sen fylla de med vatten och levande sten. Kan man fylla upp de direkt med sten och sen koraller när pumparna varit igång en stund och fått in rätt temperatur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...