Gå till innehåll

Fukt igen...


Mazi

Rekommenderade inlägg

Hej, i nya bänken hade jag tänkt fixa en sån grej som man har till kylskåp, att det tänds när dörren öppnas. Har en gammal akvariearmatur med 2 st 25 watts glödlampor som jag tänkte skruva fast i taket av bänken, kommer de tåla fukten som blir i skåpet? Kommer ha täckglas över ca 80% av sumpen så det mesta kommer avdunsta från akvariet och påverkar inte luftfuktigheten inuti bänken. Jaja, antar att det kommer bli en del fukt där ändå, och kommer lampor, plywood och regelverk klara detta utan behandling? Har tänkt lacka insidan med fuktbeständig 2komp lack, räcker det för att skydda träet?

Bara skriv ner tankar o åsikter, jag kommer ha nytta av allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle rekommendera att du fixar ett litet ventilationsutrymme och kopplar på en datafläkt så kommer den att fläkta utrymmet för att vara på den säkra sidan (har en lucka i ena sidan med en 12cm datafläkt som går varje halvtimme). Jag själv har målat insidan med det utrymmet med mjlöklassat badrumsfärg (den giftfria sorten) och såg till att verkligen täcka över allt. Men ändå så blir det en del fukt på insidan av väggarna så helt fuktfri blir det inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en 90 l sump till ett 500 l hörnakvarium i möbeln.

Jag har satt dit en 12 V datafläkt som jag kör svagt med 7,5 V för att det skall vara riktigt tyst och ventilerar möbeln..

Har luftfuktighet på 40%. Det är lägre än vad jag har i resterande huset (hur f_n det nu kan komma sig. Har mätt med samma mätare).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle rekommendera att du fixar ett litet ventilationsutrymme och kopplar på en datafläkt så kommer den att fläkta utrymmet för att vara på den säkra sidan (har en lucka i ena sidan med en 12cm datafläkt som går varje halvtimme). Jag själv har målat insidan med det utrymmet med mjlöklassat badrumsfärg (den giftfria sorten) och såg till att verkligen täcka över allt. Men ändå så blir det en del fukt på insidan av väggarna så helt fuktfri blir det inte.

Har ingen fukt alls.

Har du så att det blir riktigt genomventilerat eller är det samma luft som kan gå runt eller bara liten del av möbeln som luften cirkulerar i (för nära mellan in och ut)?

Edit:

Min fläkt går 24/7

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, fläkten sitter bredvid luckan så att den suger ut luften, men dels så går den varje halvtimme (kanske borde ha den på hela tiden) och så har jag en till fläkt som jag hade tänkt installera mitt på för att hjälpa till cirkulationen inne i skåpet, fast den kom aldirg på plats. Tar säkert högst fem minuter att fästa den men har inte gjort det :smiley9:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, fläkten sitter bredvid luckan så att den suger ut luften, men dels så går den varje halvtimme (kanske borde ha den på hela tiden) och så har jag en till fläkt som jag hade tänkt installera mitt på för att hjälpa till cirkulationen inne i skåpet, fast den kom aldirg på plats. Tar säkert högst fem minuter att fästa den men har inte gjort det :smiley9:

Jag blåser in istället för ut. Vet inte om det är skillnad med övertryck istället för undertryck.

Men luften har bara en väg och gå och det är över sumpen och ut då öppningen sitter bakom sumpen. Dvs fuktig luft från sumpen kan inte ta någon annan väg än ut och inte bli kvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara skriv ner tankar o åsikter, jag kommer ha nytta av allt.

Kom å tänka på en sak. Du kanske kunde ha en "torrboll" där. En slags avfuktare folk brukar ha i husvagnar &dyligt. Den borde ju inte ha några problem att hålla en sån liten yta torr. Tror att dom finns på claes olhsson.

Bara en tanke...

MVH/ Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är stor skillnad på suga eller blåsa !

Blåser man, så får man en mycket tydlig riktverkan framåt på luftströmmen.

Suger man luft, så har man ingen riktverkan på luftströmmen. (halvcirkel)

Jag blåser in istället för ut. Vet inte om det är skillnad med övertryck istället för undertryck.

Men luften har bara en väg och gå och det är över sumpen och ut då öppningen sitter bakom sumpen. Dvs fuktig luft från sumpen kan inte ta någon annan väg än ut och inte bli kvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, vad tror ni om en som suger ut luft och en annan som blåser in/cirkulerar luften?

Och tror ni att det kommer gå med 2 glödlampor?

Tja.. den fläkten jag har tror jag byter ca 10 m3/h. Kör den på halvfart så säg 5 m3/h. Jag har kanske 0,3-0,4 m3 luft i möbeln...Tvivlar på att man behöver ha mer en än fläkt så länge man inte har ett hörn där luften står still. Men jag har som sagt mätt luftfuktigheten i möbeln (flera ställen) och har inte det problemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...