Gå till innehåll

Första saltkaret, hjälp med fisk till 30L nano?


lunden_89

Rekommenderade inlägg

Efter ett par sötvattensburkar har det nu ÄNTLIGEN tagits steget in till saltvattnets vackra värld. För att hålla de ekonomiska skadorna lite mindre vid en (eventuell) krasch har jag börjat med en 30L burk från zoolux. Har efter mycket läsning på detta forum kommit fram till att jag borde klara mig utan skummare i ett såpass litet kar.

Teknik:

Jäger doppvärmare

Eheim 2213 ytterfilter med deras keramiska filtersubstrat för att få en bra biologisk filtrering.

Belysningen är än så länge det lysrör som följer med akvariet. Ger dock bättre ljus än jag trodde.

Det har nu varit igång i ca 2 veckor och har dessutom lyckats få köpa med lite enklare koraller som satt på den levande stenen. (någon som vet namnet på den skivan/svampen/vad det nu är?) Nu skulle jag dock behöva lite tips och råd om bra fisk till detta. Är fullt medveten om att det pga storleken inte går i mkt mer än par st fiskar. Har tänkt mig en clown (typ hitta nemo), en putsräka och sen kanske 2 fiskar till. Men vad? tips på mindre fisk som dessutom inte slår ihjäl varandra?

Bifogar lite bilder =)

post-7865-14468930592205_thumb.jpg

post-7865-14468930591752_thumb.jpg

post-7865-14468930591971_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset, ska kolla runt lite där!

jag som i min okunskap trodde att sån filtermedia skulle fungera typ likadant som levande sten, en porös grogrund för myspysbakterier. Med detstämmer alltså inte? Och varför? (Vart nyfiken). Biobollar är ju liksom bara plast :)

Sånt här är det jag har: http://www.eheim.com/en_GB/products/filter-media/biological/substratpro

För övrigt, skulle en firefish funka tillsammans med en clown? Den såg ju sjukt nice ut men har ju ingen kunskap om vad som är fredligt och inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du menar en Nemateleotris magnifica så blir de upp till en dm långa och kräver ett kar på minst 100 liter, så i så fall nej.

Även en clown tycker jag är för stor, de blir också upp över dm långa och även om de inte är så stora simmare så kräver de också sitt utrymme.

I fiskväg skulle jag rekommendera fisk som inte blir större än ett par cm, typ små gobies.

Här hittar du exempel på småfisk:

http://www.liveaquaria.com/product/aquarium-fish-supplies.cfm?c=15+2124&pCatId=2124

(Även om vissa av dem som står med där blir lite större, så räknar man nano som upp till 100 liter på många ställen.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett nystartat 80l och tycker denna bok är väldigt bra: The Nano-Reef Handbook: The Ultimate Guide to Reef Systems Under 15 Gallons av Chris Brightwell

Där får man mycket tips vad gäller allt möjligt som skiljer ett nano från ett större system, bl.a. fiskrekommendationer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla tips än så länge! Sjukt bra med folk som kan sina saker :) åter till detta med filtrering då. Borde jag byta ut det filtermediet jag har idag till typ biobollar eller något annat? Och isf varför? Skiljer sig den biologiska filtreringen så mkt mellan söt och saltvatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju lite lurt med sådana här små kar är det väl ingen firre som gillar storleken om man skall vara krass men fungera kan det göra. Det som passar bäst är lite små räkor/eremiter och koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man ser till etiska aspekter av att hålla fiskar i små akvarium skulle jag stoppa i väldigt små fiskar (typ http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=15+2124+1441&pcatid=1441 , http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=15+2124+1728&pcatid=1728 ) eller en fisk som har ett hem den sällan lämnar, alltså någon typ av watchman goby (räkgoby). Evertebrater som rör sig mycket kan ge mycket liv, räkor och eremiter alltså.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar! Man blir ju helt klart begränsad i vad man kan stoppa i en sådan här liten burk, och desto mer man kollar desto mer kul hittar man som man vill ha. :) Redan börjat gå i tankar att konvertera min malawiburk (240l juwel) till saltvatten, och har bara haft min nanoburk i dryga 2 veckor. Förbannat kul detta!

ingen som vet namnet på den korallen som ser ut som en mörk trattkantarell?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...