Gå till innehåll

Konvertera min armatur till LED


danne031

Rekommenderade inlägg

Det har egentligen varit dags att byta rör ett tag men det är ju en så tråkig utgift....då slog mig tanken att kanske bygga om armaturen istället.

Frågorna blir dock många, vilka färger behöver man, vilka styrkor, hur många...

Armaturen jag har är en ATI 6*39W, om jag helt enkelt tar bort rören och monterar LED direkt i reflektorerna så får jag en yta på cirka 25*80cm att fylla, i 6 rader då såklart.

Finns det först och främst några nackdelar med att montera som jag tänker mig?

Som signaturen säger så är det alltså ett Percula 90 jag har, visningsdelen är cirka 90*50*60

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir lite som om du skall göra en besparing genom att bygga om en bil till en båt för att du råkar ha en, så jag ser inte det som en praktisk lösning ;)

En T5 ramp saknar kylflänsar som är basen för led och bygger man in dom i reflektorerna så får man sämre kylning då man kapslar in värmen.

Det enklaste för dig är nog att titta på en färdig ramp i dagsläget, då får du designen som du är ute efter och så slipper du läsa på om elektroniken etc.

Jag skulle uppskatta att en 160w razor skulle motsvara din nuvarande ramp eller vara något vassare, men det är bäst du hår med nån som har en.

Vill du bygga nåt själv så kan du få hjälp med det men då är det bättre att man gör rätt från början.

Sen är det lite tveksamt huruvida det blir nån besparing om du skall ha dom funktioner som finns på en kommersiell ramp...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Två ganska så motsägande svar..hum hum :)

Å ena sidan är det kanske lite synd att demolera en ATI ja, men då LED är både populärt och börjar bli riktigt bra, så ser jag det snarast som en uppgradering. En ny LED ramp är hyfsat uteslutet p.g.a kostnaden, det känns som att priset borde man kunna få ner flera gånger på det här sättet? Jag är både händig och hade eventuellt kunnat få tag på t.ex. drivdon genom företaget.

Tänker jag fel med att nyttja reflektorerna alltså? Förstår hur ni tänker med att värmen stängs in, men om man skruvar dioderna i reflektorerna som i sin tur är nitade i chassit, så har man ju värmeavledning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får inte den mängden värmeavledning du behöver, tar du en titt på led ramper så är det rätt mycket gods(aluminium) eller lite tunnare gods men kraftigare fläktar som gäller.

Att montera dioderna som du beskriver kommer bara o sluta i att du bränner dom, det är för dålig avledningsförmåga...

Dioderna blir rejält varma och fler dioder betyder mer värme som måste avledas för att dioderna inte skall brännas.

Det är enligt mig vettigare att sälja rampen och använda pengarna till att bygga en bra led ramp än att använda den som "trim/dekor".

Vad har du för budget att börjas med?

Vill du ha möjligheten att dimma dioderna eller styra olika färgkanaler?

Kan du tänka dig alternativa lösningar som multichip eller färdig led lampor?

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har egentligen ingen budget utan man kan väl säga att jag ville veta hur lågt man kan komma, under 2000 så är det intressant, annars kan jag lika väl lägga ner planerna på en gång :)

Jag ser det som att jag har en ramp som ser tillräckligt bra ut, ett ramverk med avledning som Spendrups beskriver skulle jag kunna få till utan kostnad. Dimma eller dygnsprogram är ointressant i dagsläget, 2 drivdon (blått/övrigt), med av/på, samt dioderna är det enda jag vet skulle behöva inhandlas. Är väldigt tacksam för info om ytterligare utrustning som hade behövts.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Kika på denna tråd. Killen byggde om sin ati armatur till en led/t5 variant.

va inne ett tag på att göra något liknande med mina 2 6x39w och köra med royalblue. Dock har jag den dimmbara och noll intresse för el så jag insåg att det inte skulle bli av :)

http://www.ultimatereef.net/forums/showthread.php?t=434804

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...