Gå till innehåll

Mitt problem.. glasroser..


_Manne_

Rekommenderade inlägg

Vad fanken gör man..

Förutsättningar: hyfsat fullsketet rev kar med musslor , SPSer , LPSer , acans , carpet's mm..

Fisk: många anthias , små gobys , sandvändare , En kirurg.. +en rostratus...

Problem : glasroser.. Många.. Pest.. Ja..

Från början , bekämpning kokande vatten samt vit gojja mix, sprutat rakt in i anemonerna,, Resultat: mmjaee..

Nu: tokmånga... Absolut förmånga för att manuellt jobba på dom...

Vad göra ??

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pepparmintsräkor. Helt klart det bästa jag provat. Tar oftast inte dom största men dom små brukar dom äta. Håller sig undan och stör inte akvariet. Fäller rom ungefär en gång i månaden (Lite osäker på teden imellan) men det ger jätte bra extra foder i akvariet i alla fall, bra för dig med anthias. Äter rester mm mm. Stör inte invånarna och snor inte maten från anemonerna när man ska stödmata som dom vanliga putsarräkorna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag skaffa en filfisk och visst i samma veva en chelmon R men nu är glasrosor ett minne blott.

Tål filfisken ditt flöde i karet ? , fått tipset innan men dom ska vara halvdana på att simma? Vilken storlek är det på din ?, ryktet säger att små inte äter roser.. Vad säger du ?

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pepparmintsräkor. Helt klart det bästa jag provat. Tar oftast inte dom största men dom små brukar dom äta. Håller sig undan och stör inte akvariet. Fäller rom ungefär en gång i månaden (Lite osäker på teden imellan) men det ger jätte bra extra foder i akvariet i alla fall, bra för dig med anthias. Äter rester mm mm. Stör inte invånarna och snor inte maten från anemonerna när man ska stödmata som dom vanliga putsarräkorna.

Inte jättesugen på dessa... Men vi får se, kanske blir ett par ändå i slutändan..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

köpte min som xxs men på en månad hade han kalasat p alla mina rosor och nästan dubblat sin storlek. Han är nog 5-6 cm nu och han har inga problem alls med cirkulationen. Han står inne i acroporornas tätaste grenverk om nätterna där han känner skydd .

Pepparmintsr kan va sådär enligt min erfarenhet....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Filfisk är kungen, helt klart, har testat med både pepparmint (halvdana, dom plockar ibland, men väldigt lättskrämda, för mig räckte det med vanliga putsarräkor för att de skulle hålla sig i en enda grotta), chelmon (en del äter andra inte, gäller att få tag i en som överlever, efter att två dött för mig är jag väldigt skygg för dem, dem kan överleva månader för att sen plötsligt dö)... Filfisken är tålig, mycket större sannolikhet att den äter glasrosor än någon annan av dem andra, dom är rätt skygga första tiden, för att sen bli riktigt trevliga karaktärer, jag upplever dem inte som så dåliga simmare som en del vill påstå, det är kanske inte nån kirurg som drar runt i 120 knyck i karet. De ser ut att vara väldigt dåliga simmare då de försöker se ur som en alg som flyter runt, men när de vill röra på sig så slinker dem runt väldigt snabbt, och är väldigt duktiga på att utnyttja strömmarna i karet för att flyta runt dit de vill (igen för kamouflage). Mitt kar är primärt ett SPS kar, med en cirkulation på ~10000L/h på 112L och där har den inga problem att ta sig runt...

Alla djur som äter glasrosor kan självklart även vända sig mot andra koraller, så helt revsäker är ingen, Chelmon tar nästan garanterat rörmaskarna (oftast ev glasrosor om de ens tar glasrosor alls) först, kan noppa på LPS, pepparmint har inte skadat nånting hos mig, men vet om andra där de gått på annat. Filfisk, kan även de noppa på annat, har inte varit några problem ännu hos mig (~3 månader) det verkar absolut så i.a.f. att den föredrar glasrosorna över andra koraller..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har samma problem.

Haft viss framgång med räkor men de varar inte länge i mitt kar av någon anledning och är inte helt lätta att få tag i.

Manuell avlägsning har jag gett upp sen länge.

Skaffade en filfisk i måndags så hoppas på bra resultat. Riktigt trevlig krabat att studera. Har ett par firrar som annars kan vara rätt elaka mot nykomlingar men de har inte brytt sig.

Simmar bättre än man kan tro. Jag har ordentligt blås i karet och går hur bra som helst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en filfisk i mitt akvarium. Riktigt trevlig karaktär när han sakta sakta simmar runt efter något ätbart på stenarna.

Han har inga som helst problem med strömmen i vattnet. Riktigt roligt och se hur han vrider och vänder på kroppen för att anpassa sig efter vattnet som virvlar runt.

Jag hade bara några få rosor men dom försvann fort.

Dock är det problem...han tuggar på mina acans och lobes. Har blivit tvungen att flytta dom då det är stora bitmärken på dom. Lämnar resten ifred vad jag kan se.

Nu återstår hur jag ska lyckas fånga honom...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en filfisk i mitt akvarium. Riktigt trevlig karaktär när han sakta sakta simmar runt efter något ätbart på stenarna.

Han har inga som helst problem med strömmen i vattnet. Riktigt roligt och se hur han vrider och vänder på kroppen för att anpassa sig efter vattnet som virvlar runt.

Jag hade bara några få rosor men dom försvann fort.

Dock är det problem...han tuggar på mina acans och lobes. Har blivit tvungen att flytta dom då det är stora bitmärken på dom. Lämnar resten ifred vad jag kan se.

Nu återstår hur jag ska lyckas fånga honom...

O jag som nyligen laggt i ett halvt dussin acan fraggar... Långt ifrån gratis tyvärr..

Mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Filfisk kan funka bra men de kan som sagt ge sig på annat också. Min fick smak på musslor helt plötsligt.

Jag har tidigare använt Berghia-nakensnäckor med gott resultat. Det är dock en antingen dyr eller långsam process. Köper du ett fåtal så tar det evigheter innan de fått bukt med problemet... och köper du många blir det ruskigt dyrt. Visserligen kan man troligen få igen en hel del av pengarna om man säljer av snäckorna sen.

Jag satte i 50 stycken i mitt kar som fullständigt fullt med glasrosor. De rensade på cirka 2 månader och i samband med byte av akvarium så räknade jag till minst 90 stycken... men sen kraschade populationen och jag hade inte riktigt tid att flytta snäckor eller skaffa fler glasrosor just då.

Men Berghia äter glasrosor och absolut inget annat så de är riskfria att sätta ner tillsammans med dyra koraller och musslor. Dock finns en risk att de blir uppätna av fiskar, speciellt sånna som filfisk, Pincettfisk och pepparmintsräkor..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte jättesugen på dessa... Men vi får se, kanske blir ett par ändå i slutändan..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Jag hade jätte mycket med glasroser och skaffa ett par Pepparmints räkor.

Men det hjälpte inte.

Men så köpte jag tre till och alla roser var borta på en månad.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...