Gå till innehåll

Osmosfilter & salt?


Chum

Rekommenderade inlägg

Kort fråga till er mer erfarna saltisar...

Tänkte försöka starta upp mitt nya kar i helgen då jag är ledig hela nästa vecka. Förra ggn köpte jag färdigblandat saltvatten, vilket innebär en jäkla massa 25-liters dunkar att kånka hem. Denna gång tänkte jag lära mig att göra eget saltvatten, såsom ni andra. Frågan är bara, vad rekommenderar ni för osmosfilter, samt vilken sorts salt? Jag har tidigare använt Haquoss salt med vad jag iaf tror var gott resultat. Men ni kanske förespråkar annat?

Och kanske viktigast av allt... hur många kg behöver jag för 500 liter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

125GPD(ca500L/d) filtrena brukar kunna klara sig utan boosterpump med hyfsat tryck i ledningen så det har jag skaffat och är väldans nöjd, ger mig en full 10 liters(11-12 liter egentligen tror jag) dunk på 28min.

Kraftigare osmosfilter brukar betyda att man drar sig mindre för att byta vatten då det blir lättare, märkte viss skillnad när jag uppgraderade.

Bor du högt uppe eller har annars bara dåligt tryck så kan du behöva en boosterpump, dom kan vara bra o ha överlag men vissa tål inte o köras speciellt länge innan man måste slå av dom en stund.

http://rent-postevand.dk/

En handlare jag beställt lite prylar ifrån och det har fungerat väldans så väl, ett hett tips är deras splitterkoppling till badrummet så man kan ha osmosen inkopplad hela tiden .

När det kommer till salt så skulle jag föreslå ett syntetiskt salt, dom verkar ha lite mindre lustigheter än Red Sea/Deltec.

Vill du prova Red Sea så kör deras "normala" salt, den beter sig mycket bättre än deras "pro" version...

Du kan ladda ner aquacalc, där hittar du lite statistik(riktlinjer) på salternas värden även om det kan variera, kom dock ihåg att höga värden inte alltid är lika med bra salt.

20kg brukar ge ca 600 liter men det varierar lite beroende på saliniteten man vill ha och saltet, så där med kolla spec på aquacalc för de saltet du vill ha.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det kommer till salt så skulle jag föreslå ett syntetiskt salt, dom verkar ha lite mindre lustigheter än Red Sea/Deltec.

Vill du prova Red Sea så kör deras "normala" salt, den beter sig mycket bättre än deras "pro" version...

//NiXoN

Kör Red Sea Coral Pro själv & har inte sett något tokigt med mina värden? Vad är det du menar med lustigheter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...