patrikk Postat 6 september 2013 Postat 6 september 2013 Jag tänkte höra om det är vanligt med att ha så mycket svampar som jag har alla är av samma art och jag uppskattar att jag har ca 20-40 st i varierande storlekarDen på bilden är bland de största och rätt stolen i förhållande till räkan precis bakomSent from my iPhone using Tapatalk Citera
robertmosen Postat 6 september 2013 Postat 6 september 2013 Svampar är filtrerare. De renar vattnet är oftast bra djur. Själv så har jag 5-10olika arter i min tank och är bara glad att de finns där. Om du oroar dig så finns det en del fisk som äter svampar men när de tar slut så har du oftast ett problem med utfodringen av fiskarna. Citera
patrikk Postat 6 september 2013 Författare Postat 6 september 2013 jag undrade bara eftersom det verkar frodas i mitt kar tydligen. Citera
PeterGG Postat 6 september 2013 Postat 6 september 2013 Doserar du mkt jod? man kan få mkt svamp om man doserar mkt jod har jag lärt mig.. det kan vara dåligt med svamp ibland, om man gör om aquascapen, så kanske de inte gillar läget, och vissa svampar släpper gift när de dör, har jag lärt mig... vet inte om det stämmer... Citera
patrikk Postat 6 september 2013 Författare Postat 6 september 2013 jag doserar inte mycket mer än CA KH Mg när det behövs Citera
robertmosen Postat 7 september 2013 Postat 7 september 2013 Du kan plocka bort dem manuellt. Vill du sprida svamp så mal den mellan fingrarna framför streamern, vilket jag gör för att sprida svamp. Det kanske märks att de är mina favoritdjur. Citera
LN21 Postat 7 september 2013 Postat 7 september 2013 Svamp är enligt min mening en av de viktigaste ingredienserna i ett lyckat korallkar. Var rädd om dom och var glad för att du har finfina förutsättningar för dina koraller. Citera
DaTrucka Postat 7 september 2013 Postat 7 september 2013 Svamp är enligt min mening en av de viktigaste ingredienserna i ett lyckat korallkar. Var rädd om dom och var glad för att du har finfina förutsättningar för dina koraller.Håller med, dom är lite av saltvattnets lever. Rensar bort mycket dynga från vattnet. //Marko 'DaTrucka' (via Padda) Citera
patrikk Postat 7 september 2013 Författare Postat 7 september 2013 Tack för infon. Hur känsliga är som för bra vattenvärden?Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.