Tompa_ Postat 6 september 2013 Postat 6 september 2013 Hej! är den här belysningen något att ha jämfört med 4-6 39w t5 rör? http://www.zoo.se/produkter/akvaristik/akvariebelysning/led-armatur/marine-water-haquoss-led-armatur-100-cm.html Citera
Jim_J Postat 6 september 2013 Postat 6 september 2013 Enligt specifikationen så är det vita och röda LED, endast 72w. Fungerar förmodligen utmärkt för algodling, men inte till något annat. Har dock aldrig ens sett den rampen men känns som inget jag skulle testa. En ytterligare varningsklocka att den visas med blå led på bilden men röda enligt specen. Citera
Tompa_ Postat 6 september 2013 Författare Postat 6 september 2013 Såg nu att denna http://www.zoo.se/fresh-water-haquoss-led-armatur-100-cm.html som är för sötvatten har samma led kanske har dom lagt upp fel bild på hemsidan Citera
JNerelius Postat 6 september 2013 Postat 6 september 2013 jag skulle nog satsa på en mer komplett ramp. Du behöver långt ifrån 1 av Haquoss för att komma upp i watt för saltvatten. (dvs om du ska ha koraller) Dessutom är det lågt kelvin (passar bäst till sötvatten). Citera
NiXoN Postat 7 september 2013 Postat 7 september 2013 Antalet vita led´s tyder på att det är inget man vill ha för korallernas skull, dom vita dioderna har ett spektrum som gagnar algerna mer än korallerna.Om du tittar på dom moderna ramperna så har dom dominerande effekt på blåa och nära UV frekvenser, dom senaste ramperna har inga vita dioder.Skall du ha den för fisk så skulle jag välja nåt annat, man behöver inte speciellt många vita dioder för att det skall bli väldigt ljust och för mycket vitt ljus kan få vissa fiskar att bli skygga.//NiXoN Citera
bo1000 Postat 8 september 2013 Postat 8 september 2013 Hej. Har lagt en beställning och kan återkomma med en bedömning. Spec till rampen finns i deras katalog, vita 12.000 och dom blå upp mot 25.000. Bilderna och spec på länken visar sötvattensrampen. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.