Gå till innehåll

Kan jag limma fast denna?


Romland

Rekommenderade inlägg

Tjena!

har en liten undran om vad detta kan vara för korall, för den vill inte fästa sig på något nämligen utan flyter omkring... den fastnade en gång utanför pumpen och såg extremt dålig ut efter det så nu vill få fast den så att den kan slappna av! Sen undrar jag om det går att ta karlssons universallim för att limma på den på en ls? eller måste jag beställa riktigt korallim? (om det överhuvudtaget går att limma en sådan korall?)

Sen såg jag häromdan en märklig sak som ser ut lite som en stjärnpolyp men är helt brun och växer fritt på en levande sten, har ni någon aning om vad det kan vara?

MVH Pontus

post-7672-14468930677158_thumb.jpg

post-7672-14468930677527_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bild 1 är en skivanemon, en Rhodactis, den kommer att fästa sig på den plats den hamnar på där den inte far runt pga vattenflödet, och bild 2 är en glasros, försök att bli av med denna så snart du kan. Sök på "glasros" här på forumet, så hittar du många trådar om denna pest.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

aha, hmm.. har nämligen en purple tip anemone som jag försöker bli av med (sälja) har du några tips på hur man tar hand om en skivanemon? trodde nämligen att detta var en korall :S

glasrosen kan jag nog snabbt bli av med, han är ensam på en sten :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

aha, hmm.. har nämligen en purple tip anemone som jag försöker bli av med (sälja) har du några tips på hur man tar hand om en skivanemon? trodde nämligen att detta var en korall :S

Rent klassificeringsmässigt så är skivanemoner, anemoner mm "koraller" även om man i dagligt tal oftast säger "korall" om vissa specifika släkten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vanlig superattak-gel funkar finfint... men med xenia brukade jag ta en sten och ett sånt där nät man får runt kiwi-askar... lägg xenian på stenen, dra nätet runt och knyt det på undersidan... xenian växer fast inom några dagar och börjar växa in nätet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...