Gå till innehåll

Tunze 9004


Mazzi

Rekommenderade inlägg

Har någon erfarenhet av tunze 9004? Skulle en sådan funka till ett 216l kar?

/Mats

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Jag har en 9004 i ett 80 liters som funkar bra så när som på att den producerar microbubblor. Problemet har dock nyligen blivit bättre efter finjustering och placering högre i akvariet.

En lite äldre tråd ang detta: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?55613-Tunze-DOC-Skimmer-9006-mikrobubblor&highlight=9006

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9004 i 120 liter, funkar ok, skummar bra. Har ställt den så att "insuget" är ca 5mm under ytan för att den överhuvud taget ska ta eventuell ytfilm och samtidigt fullt luftinsläpp, får minst microbubblor då. Släpper bubblor genom skarvar när man rengjort den också.

Tunze har den specad till 250 liter.

Konstruktion? Känns riktigt rejäl när den är ihopsatt tycker jag, värre när man kör ihop och isär. Inte för att det svårt eller krångligt men känslan av kvalité infinner sig inte.

Hydor slimskim skulle va kul art testa och se hur den är mot 9004an...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9004 i 120 liter, funkar ok, skummar bra. Har ställt den så att "insuget" är ca 5mm under ytan för att den överhuvud taget ska ta eventuell ytfilm och samtidigt fullt luftinsläpp, får minst microbubblor då. Släpper bubblor genom skarvar när man rengjort den också.

Tunze har den specad till 250 liter.

Konstruktion? Känns riktigt rejäl när den är ihopsatt tycker jag, värre när man kör ihop och isär. Inte för att det svårt eller krångligt men känslan av kvalité infinner sig inte.

Hydor slimskim skulle va kul art testa och se hur den är mot 9004an...

När jag ändå är igång kan jag fråga om någon har erfarenhet av Hydor slim skim performer också? om den är tyst mm? Tunze 9004 ska väl vara tyst vad jag förstår.

/Mats

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag planerar mitt första saltakvarium och jag velar fram och tillbaka om jag ska köra med sump eller utan. Men denna kan ju vara ett alternativ om jag kör utan sump då.

Skulle köra på sump från början, blir snabbt massa teknik som gör sig bättre (och tystare) i ett skåp. Utbudet av skummare blir också bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9004 i 120 liter, funkar ok, skummar bra. Har ställt den så att "insuget" är ca 5mm under ytan för att den överhuvud taget ska ta eventuell ytfilm och samtidigt fullt luftinsläpp, får minst microbubblor då. Släpper bubblor genom skarvar när man rengjort den också.

Tunze har den specad till 250 liter.

Konstruktion? Känns riktigt rejäl när den är ihopsatt tycker jag, värre när man kör ihop och isär. Inte för att det svårt eller krångligt men känslan av kvalité infinner sig inte.

Hydor slimskim skulle va kul art testa och se hur den är mot 9004an...

Skulle du vilja ta en bild på hur du har satt den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kassa bilder men det bästa jag kan få fram med mobilen.

Ca 5mm djupt sitter "avrinningen", tittar man genom skummarkopper ovanifrån så ser man att det på insidan ligger vartennivån någon mm unde akvariets. För att detta skall fungera behöver man automatisk vattenpåfyllning.

iom att den sitter högre så blir ju stigarröret "längre" över ytan-> kan dra på mer luft-> pumpen drar lite mindre vatten-> drar inte ut så mycket microbubblor med mindre vattenflöde. Har 2cm grov filtermatta i botten också, hjälper till lite.

Svårt att få någon riktig "skumkrona" i stigarröret samtidigt som jag inte får microbubblor. Har precis rengjort skummaren och satt och funderade på något sätt att strypa vattenflödet 20%-ish för att se om jag kan få den att skumma lite torrare, tömmer koppen 1 gång om dagen nu.

Någon annan kanske har lite tips?

post-7474-14468930780341_thumb.jpg

post-7474-14468930780527_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är så jag får ut mest effekt, och "ytskimmningen" fungerar dåligt när jag har den högre upp.

Som ny var sen riktigt tyst men nu ett hårt halvår senare har den börjat låta så att jag stör mig på den.

Jodå, höja/sänka hela skummaren samt lufttillförsel. Ganska mycket "plug and play"

Tömmer vanligtvis 1ggr i veckan, har lite speciella orsaker just nu, inte skummarens fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samtliga skummare av denna typ tycker jag släpper luftbubblor mer eller mindre. Erfarenhet jag själv har är om man ökar på luften så brukar det bli mindre bubblor då det blir mer luft mindre flöde som kan få med sig bubblorna ut. Det är väldigt svårt att ha en effektiv skumning och ej få ut några bubblor ur skummaren hur man en gör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle köra på sump från början, blir snabbt massa teknik som gör sig bättre (och tystare) i ett skåp. Utbudet av skummare blir också bättre.

Jo jag har bestämt att det blir sump nu. Ska beställa karet i morgon.

Ett par frågor som inte hör till trådnamnet:

1. Kan jag köra 2x 25 mm ner och 1x 20 mm som retur.

2. Funderar på om jag ska köra 60 el. 65 cm höjd på karet...idéer kring det? Är sugen på 65cm. Måtten blir i så fall 60x61x65.

/Mats

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...