Gå till innehåll

Låslim till VP-Rör farligt?


Fishtank

Rekommenderade inlägg

Hej!

Här kommer en kanske lite udda fråga så slänger in den här på övrigt.

Håller på att bygga en överrinning av VP-Rör och följer en guide på nätet. Använder mig av sådana här rörböjar: http://www.elgrossisten.se/rorboj-vps-med-laslim.html

Och undrar nu om detta låslim är farligt att få i kontakt med vatten?

Det rör sig ju endast om en liten del av limmet som faktiskt kommer i kontakt med vattnet. Har försökt få bort det på alla möjliga vis, men rören känns i alla fall lite klibbiga.

I det stora hela så kommer karet med sump att vara ungefär 300 liter. Kommer detta att jämna ut sig med vattenbyten utan att fiskarna eller annat ens kommer märka av det?

Tips på att få bort det? Har försökt skrubba med diskmedel, sand, tandborste, toapapper och torr handduk, men det är i alla fall lite klibbigt efteråt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur kommer det sig att du inte kör på vanliga PVC rör som finns i alla butiker? Märket +GF+ är den vanligaste och till det har man ett speciellt lim (Tangit PVC-U) som de flesta använder vad jag vet. Torkar på några minuter. Allt är godkänt för livsmedelindustrin t.om. Vad gäller just dina prylar törs jag inte svara =/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är lite nyfiken varför du andvänder delar som ej är avsedda för vatten

Kasta skiten och kör med vanliga gf delar

Det du skall använda tror jag inte ens är uv beständigt

Så mitt råd är byt till riktiga delar så slipper du risken för att du får vatten på golvet

Mvh

Michael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det har ni rätt i. Anledningen till att jag valde dessa rör är för att tjockleken passade bra till mitt bygge.

Men hittade inte PVC rör i passande storlek. Någon som har något hum om vart man kan hitta dessa? Kollade på byggmax (Falun) och där hade de enbart tjocka PVC rör till avlopp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...