Gå till innehåll

Hur ser man skillnad på falsk och vanlig putsarfisk?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Hittade någonstans på nätet att det fanns en nästintill exakt kopia av pustarfiskarna men den putsar inte utan ger sig på fenorna på fiskar som blir lurade.

Det rör sig INTE om någon av de blennierna som jag skrev om i en annan tråd. Det vill säga den härma inte beteendet utan ser väldigt mycket ut som orginalet i färg och form.

Vet att det fanns någon info sida men hittar den inte.

Anledningen till att jag frågar är att min putsare bara har rört min pygoplites en (1) gång sedan den kom i akvariet. Ändå skulle Pygolitesen behöva en "rengöring".

Pygoplitesen har försökt med putsarräkorna men de dissar den totalt genom att gå iväg när den kommer nära.

Det är tvärtom med putsarfisken nära den kommer nära pygoplitesen så jagar istället pygoplitesen iväg den.

Varför vill inte mina putsare göra sitt jobb?

Varför jagar pygoplitesen iväg min putsarfisk?

Varför är inte putsarfisken mera ihärdig?

Jag trodde det skulle vara svårt att få pustare att överleva eftersom de generellt sätt bara äter de parasiter de kan hitta. Men min äter artemia och även Julian Sprunges Sea Veggies.

Länk till en bild på min:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=2526

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den "falska" putsaren heter Aspidontus taeniatus taeniatus. Prova att söka på det. Grejen är ju att i ett litet (allt som är mindre än ett par tusen liter, är ju litet om man jämför med var fiskarna kommer ifrån) akvarium kan det vara ganska stressande för fiskar att hela tiden bli "utsatta" för putsande. Putsarfiskar/-räkor håller ju vanligtvis till på speciella "putsarstationer" på reven, och fiskarna kan då själva välja när de vill bli putsade. I akvariet passar de ju upp på fiskarna så fort de vänder sig om. Det kan helt enkelt vara så att dina fiskar vill bli lämnade ifred.

Angående räkornas beteende har jag inget bra svar. De verkar ju ha missat sin uppgift! Vad är de för art(-er)?

Hajar inte heller det där med att putsarfiskar skulle vara svåra. De äter ju det mesta man kastar i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...