Felix.W Postat 15 september 2013 Postat 15 september 2013 (ändrat) Startar nu en tråd på ett 600L som jag håller på att skaffa. Det kommer va lite "custom" bygge på den.Måttet på akvariet 160x55x65cm med Optiwhiteglas på framsidan och sidorna. 12mm glasTänker beställa en Akvastabil-bänk att ställa den på. Kommer köra Herbie-overflow system och ett refugium under.Jag började med saltvatten för ett år sedan med en Dymax IQ5. Sen ett halvår uppgraderade jag till en Red sea max 130 och nu är det dags att uppgradera igen Kommer posta bilder på akvariet och tekniken så småningom. Tänker ställa lite frågor nu i början och tar gärna emot tips. Ändrat 6 oktober 2013 av DaTrucka rubrikbyte Citera
Felix.W Postat 15 september 2013 Författare Postat 15 september 2013 Första frågan Jag ska ha två 40mm genomföring och en 25mm genomföring på akvariet. Jag har beställt 60mm och 40mm diamanthuvudborrar från USA. Är det rätt mått?Jag har väntat i 3veckor nu och inte fått dom än... Är det någon i Stockholm som har och kan låna ut?Andra fråganJag har köpt 6KG Ecosystems Miracle mud till refugium. Vet inte om det räcker. Är det en bra idé att lägga ett lager levande sand under och över MM?Är det någon som har provat? Citera
Andreas84 Postat 15 september 2013 Postat 15 september 2013 Första frågan Jag ska ha två 40mm genomföring och en 25mm genomföring på akvariet. Jag har beställt 60mm och 40mm diamanthuvudborrar från USA. Är det rätt mått?Jag har väntat i 3veckor nu och inte fått dom än... Är det någon i Stockholm som har och kan låna ut?Andra fråganJag har köpt 6KG Ecosystems Miracle mud till refugium. Vet inte om det räcker. Är det en bra idé att lägga ett lager levande sand under och över MM?Är det någon som har provat?35 mm är klockrent till 25 iaf. Citera
Felix.W Postat 15 september 2013 Författare Postat 15 september 2013 beställde 55mm och 35mm från ebay. Hoppas jag får dessa inom 2 veckor Citera
Laggeman Postat 15 september 2013 Postat 15 september 2013 https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?27071-Vilken-h%E5ldiamater-vid-borrning-i-glas-f%F6r-PVC-genomf%F6rningar Citera
Felix.W Postat 16 september 2013 Författare Postat 16 september 2013 Då blev det rätt denna gång med borrstorlek. Jobbigt det här med att beställa massa grejer som inte passar ihop. Har en lock-line som inte passar i min genomföring för Lock-line har spår. Beställde en slip/thread genomföring från USA på ebay nu. Hoppas den passar. Kom på att jag haft RSM längre än ett halvår. Köpte den i december förra året Citera
Felix.W Postat 16 september 2013 Författare Postat 16 september 2013 RSM130 är överbefolkad så vill få igång det nya så snart som möjligt. Mina djur idag.1.1.0 Amphiprion ocellaris (Clownfisk)0.0.1 Centropyge bispinosus (Coral beauty Dvärgkejsare)0.0.1 Amblyeleotris randalli (Watchman Goby)0.0.1 Elacatinus oceanops (Neongoby)0.0.1 Ecsenius stigmatura0.0.1 Pterapogon kauderni (Banggai Kardinalfisk)2?.0.0 Gobiodon citrinus0.0.1 Gramma loreto (Kungsgramma)0.0.1 Chrysiptera hemicyanea (Azure Damselfish)0.0.1 Chrysiptera springeri0.0.1 Lysmata wurdemanni (Pepparmintsräka)0.0.1 Lysmata amboinensis (Putsarräka)0.0.2 Lybia tesselata (Pompomkrabba)0.0.1 Mithrax sculptus (Emerald Crab)0.0.1 Alpheus randalli (Pistolräka)0.0.13 Tectus sp.0.0.10 Nassarius vibex0.0.1 Mespilia globulus .red (Tuxedo Sjöborre)0.0.1 Ophiolepis superba (Ormsjöstjärna)0.0.1 Astropecten polycanthus (Sandvändarsjöstjärna)0.0.2 Echinaster sp.? (Sjöstjärna)Entacmaea quadricolor (Bubbeltip anemon)Duncanopsammia axifugaBlastomussa merletiBlastomussa wellsi "grön"Blastomussa wellsi "röd"Euphyllia paradivisaEuphyllia paraancoraEuphyllia ancoraPlerogyra sinuosa "grön"Caulastrea curvata "grön"Actinodiscus sp. "röd"Actinodiscus sp. "lila"Discosoma coeruleostriatus?Ricordea florida Rhodactis sp.Alcyonium sp.Briareum sp.Cynarina sp.Pachyclavularia sp.Zoanthus sp. (4 kolonier)Montipora sp. Echinopora lamellosaLobophyllia sp.Favites sp.Favia sp.Acanthastrea echinatamm Citera
Felix.W Postat 16 september 2013 Författare Postat 16 september 2013 Tekniken till 500LSkummare: Royal exclusiv bubble king double cone 200 med RD3 speedy pumpSumpbelysning: Tropic marine center Grobeam 600 ultima twinReturpump: Sicce Syncra silent 5.0Osmolator: Tunze 3155Streamers: 2st Sicce Voyager 4 med wave surfer controllerBelysning: Pacific Sun Pandora Hyperion S2 3x75W + 4x54W T5 med Korallen-Zucht CORAL LIGHT,KZ FIJI PURPLE,KZ SUPERBLUE,KZ NEW GENÖvrigt70kg levande sten40KG Tropic Eden sand6KG Miracle Mud Citera
Felix.W Postat 25 september 2013 Författare Postat 25 september 2013 Lite ändringar160x60x65 624L akv. 526,5L vatten (sand o sten ej inräknad)135x45x40 243L sump 142,5L(25cm vatten)171L(30cm vatten)(8mm glas?)total 867L, 669L vatten(697,5L 30cm vatten i sump)Och till julklapp kanske jag köperGHL Doseringspumpar 4 kanaler(utan styrenhet) GHL ProfiLux 3.1N Starter-Set Titanium heater 300 W Citera
mamadubba Postat 25 september 2013 Postat 25 september 2013 Låter som en trevlig utrustningslista, ledrampen är klockren, väldigt nöjd med min hyperion r2. Jag skulle däremot kollat på en annan returpump om du ändå ska lägga så mycket, jag har en sådan och den är inte direkt "silent". Finns rätt schyssta dc pumpar, fishstreet har tex en dc6000 som inte är så dyr. Bara ett tips. Citera
Felix.W Postat 25 september 2013 Författare Postat 25 september 2013 Jaha :SReturpumpen ligger redan på golvet här Citera
mamadubba Postat 25 september 2013 Postat 25 september 2013 Sorry, det blir säkert bra, jag har kanske ett måndags ex. Man kan ju låta den hänga från returen i en bit silikonslang, min står på gummifötterna i sumpen och det känns som det är där ljudet kommer ifrån. Citera
Felix.W Postat 25 september 2013 Författare Postat 25 september 2013 Jag har 20cm silikonslang till den. Bänken ska beställas på fredag och akvariet kanske limmas nästa vecka med en 45L RO akvarium som ska va dold i en svart läderlåda/sittpuff.Väntar på 2 paketer från USA,2 från Kina och ett från Tyskland med bl.a Bubbleking skummaren. Hoppas dom dyker upp nästa vecka. Väntar på pengar från en person/företag...Om jag får dom har jag även råd att beställa LED/T5 armaturen denna månad. Citera
Felix.W Postat 29 september 2013 Författare Postat 29 september 2013 Fick hem en thread/slip genomföring och Eductor som va i fel storlek... trodde 1" va 25mm. Beställt nya så returdelen blir kanske nån månad uppskuten innan det blir klar.Ser inte ut som att jag har råd med belysningen än. Får beställa i slutet av nästa månad.Får nog akvastabil move bänken nästa vecka men vet inte om ovansidan är helt jämt. Det är ju aluminiumram på deras akvarier. Den kanske har upphöjda kanter på bänken. Citera
Felix.W Postat 11 oktober 2013 Författare Postat 11 oktober 2013 Fick fel bänk så den ska beställas om... Lite fler delar har dykt upp (eductor-problemet är löst och så har jag nu 10.6KG Miracle mud) men det mesta (sand, skummare & pvc rör) kommer nog nästa vecka.Akvariet som va tänk att va 160x55x65 från början blir nu 160x60x70 (672L) den bara växer.... Pacific sun armaturen är nu beställd och kommer i november. Citera
Felix.W Postat 23 oktober 2013 Författare Postat 23 oktober 2013 Fick hem ca 80kg sand och skummaren idag.Men det saknas 14saker från beställningen som fanns med på ordersedeln... Hoppas dom löser det snabbt på aquaristic.netVäntat flera veckor på beställningen för att RO slang och skummaren som inte fanns på lager förrän nu. Citera
ormet Postat 23 oktober 2013 Postat 23 oktober 2013 Sköna prylar du köper till karet, det måste bli bra.Men jag måste fråga, är det Hyperion Pandora S eller R2 du köpt? Det finns väll ingen S2 eller?Jag hoppas på S så jag kan komma över och glo på den, lite sugen själv Citera
Felix.W Postat 23 oktober 2013 Författare Postat 23 oktober 2013 Ah oj Hyperion Pandora S ska det va.med dessa LEDUV (400 and 420nm) - Made for Pacific SunRoyal Blue 450nm - CreeRoyal Blue 465nm - CreeBlue - CreeCyan - Made for Pacific SunGreen - CreeAmber - Made for Pacific SunDeep Red - Made for Pacific SunVisst! Du får komma förbi när akvariet är igång. Citera
Felix.W Postat 23 oktober 2013 Författare Postat 23 oktober 2013 (ändrat) Tänker bjuda på lite fler bilder när jag ändå håller på.Sittpuff som jag ska ha vattenreservoar till autovattenpåfyllningen. 45L akvarium ska ner i den.RSM130 idag. Utrustning till det nya akvariet. Ändrat 23 oktober 2013 av Felix.W Citera
Felix.W Postat 23 oktober 2013 Författare Postat 23 oktober 2013 Akvariebänken ska komma imorgon. Då vet jag vart hålen ska va så jag kan lämna in ritningarna på akvariet,sumpen och vattenreservoaren till Sture som ska limma ihop dom. Citera
Gnarkill Postat 25 oktober 2013 Postat 25 oktober 2013 Härligt bygge du håller på med måst jag säga kommer bli kalas bra =) Vart beställde du din led ramp ifrån? och ytterligare en liiiten fråga jobbar du som miljonär eller skiter du bara pengar? :-P Citera
Felix.W Postat 25 oktober 2013 Författare Postat 25 oktober 2013 resten av grejerna från aquaristik.net ligger hos posten och ska köras ut till ombudet på måndag. Dom hade skickat ett femte paket och missade att skicka kolli nr till mig. Paketet hamnade efter dom andra. Akvariebänken har kommit men jag har inte hunnit kolla på den. Den ska moddas, monteras och bli tätad med silikon. Behöver lite hjälp med det. Hoppas den blir klar nästa vecka. Mm tack!Det blev att beställa där det va billigast DO. Ha! Nä jag jobbar inte som miljonär. Är på gränsen till låginkomsttagare. Akvariet är lite över min buget men jag blir nog skuldfri om några månader. Citera
Felix.W Postat 25 oktober 2013 Författare Postat 25 oktober 2013 Ormet!Det är S2. S är 145w och S2 75w.SMT LED panels are available in 75w (S2) and 145w (S) versions Citera
ormet Postat 25 oktober 2013 Postat 25 oktober 2013 Aha där ser man. De krånglar till det lite :-) Citera
Felix.W Postat 20 november 2013 Författare Postat 20 november 2013 (ändrat) uppdateringBänken moddas nu och är nästan klar att tas hem. Akvariet ska limmas denna vecka.Sumpen är klar. 140x43x40 241L men kommer ha ca 150L vatten.Blev lite fellimmad med filterfacket... annars så ser den bra ut. Hoppas den fungerar som tänkt med vattenflödet.fick hem lite grejer idag Vertex medium reaktor och pacific sun armatur. Tyvärr så kom den i fel färg... beställde svart. Ändrat 20 november 2013 av Felix.W Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.