Gå till innehåll

Hjälp med belysning


NIKE

Rekommenderade inlägg

Hej!!!

Har precis sålt av mitt sötvattenskar o köpt ett 310L saltvatten som ska startas upp inom några dagar.

Fick med en 250W MH lampa och en AquaMedic Moonlight och nu undrar jag vad ska man ha mer (vet att jag behöver lite lysrör) men hur många o vilka rekomenderar ni???

Vad fyller Moonlighten för funktion o ska man ha den igång med någon annan belysning???

Har läst en hel del på forumet här men inte hittat riktigt rätt info

Tacksam för svar

Nicklas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

fråga efter blåa lysrör på den lokala elaffären, då är det ingen risk att de krossas i posten ovarsamma hantering.

osram 67 eller philips 18[kan även heta 180). philips har i övrigt ett rör som heter coral nånting med bet tld 03.

om din MH har för hög färgtemp, a' 20.000 K kan du i stället köpa ett vanligt vitt lysrör som kallas 840 för att göra karet mindre blått.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
Nej nej kör INTE med 840 det är ett lysrör med 4000kelvin bättre att kolla efter andra tex Phillips 960 som är ett dagljusrör eller kolla istället på din zooaffär efter saltvattenslysrör med ett kelvin på minst 10000!!

965:an har så kort lystid då röret inte är ett fosfor rör. jag sade enbar att ett litet lysrör på 4000K tillsammans med en 250w 20.000K inte gör så stor skillnad, utan bara sänker färgtempen lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

965:an har så kort lystid då röret inte är ett fosfor rör. jag sade enbar att ett litet lysrör på 4000K tillsammans med en 250w 20.000K inte gör så stor skillnad, utan bara sänker färgtempen lite.

:snurrig: Varför har du hakat upp dig på 20000Kelvin??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
:snurrig: Varför har du hakat upp dig på 20000Kelvin??

jag tog bara 20.000K som exempel då det är helt blått. vill man då ha lite andra färger i karet så är ett sånt rör et bra alternativ.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

ett vanligt vitt lysrör. ca 5-10% av de antal watt du har kan du ta som vanligt vita.

de vita rören har med alla färger vilket gör att alla färger syns i karet. det blir inte helt blått då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...