Gå till innehåll

Hur mycket led till 250l


jojje81

Rekommenderade inlägg

Håller på att ska uppgradera till ett 250l akvarium och har börjat fundera lite på ljuset, är alltså ett 250 liters med måtten 100x50x50 cm. Fick med en diy Led ramp från aquastyleonline.com på 120w men lätt som att förra ägaren inte var helt nöjd med det så då tänkte jag att jag antingen skulle komplettera det befintliga eller byta ut den.

Tanken är väl att kunna ha en del sps och lps... Även några mjukisar. Inget extremt.

Nån som kan ge mig lite tips?

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tror inte att det behöver bli så stor skillnad mellan din DIY och maxspect. ( det beror lite på vilka leds du fick till din DIY cree eller ej). men led ramp tillverkare ( tro till och med att detta gäller alla märken) räknar Watt vad allt drar från vägguttaget medans man ofta i DIY kit räknar antal leds * (volt*amp) det beror lite på vad som sitter i och vad allt annat drar i färdiga armaturer. jag tex att pacific sun inte har de antal watt (som de skriver på sin hemsida) från ledsen (jag har fått detta bekräftat av dem själva). Jag hade satsat på det som täcker mest av din botten yta med ljus. men alla tycker olika.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cree har en fördel att dom blir inte så varma som övriga LED.

Men att Bridgelux skulle på något sätt vara sämre än Cree stämmer inte hemma hos mig.

I mitt förra 500 liters så växte mina koraller mer under Bridgeluxen än under mina Cree (xml och xpg) vid samma inmatad effekt.

Så att den sanningen stämmer inte i mitt kar.

Ja har idag både en gammal Creeramp, kina samt Bridgelux LED över mitt stora kar. O det är varken någon vissuell eller koralltillväxtskillnad mellan de olika fabrikaten.

Det finns däremot en sak man behöver kolla med dagens Led och det är vilket storlek ljuspunkten har, den benämns MIL.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cree har en fördel att dom blir inte så varma som övriga LED.

Men att Bridgelux skulle på något sätt vara sämre än Cree stämmer inte hemma hos mig.

I mitt förra 500 liters så växte mina koraller mer under Bridgeluxen än under mina Cree (xml och xpg) vid samma inmatad effekt.

Så att den sanningen stämmer inte i mitt kar.

Ja har idag både en gammal Creeramp, kina samt Bridgelux LED över mitt stora kar. O det är varken någon vissuell eller koralltillväxtskillnad mellan de olika fabrikaten.

Det finns däremot en sak man behöver kolla med dagens Led och det är vilket storlek ljuspunkten har, den benämns MIL.

Du har inte samma tryck trots att det anges 3w på båda chipen.Det krävs fler kina leds för att uppnå samma parvärde som exempelvis cree.

Aquastyles är inte dåligt, men hade jag kört enbart luxeon alt cree så hade jag kunnat nöjt mej med färre leds. Hade inte kostat så mycket mera+att elräkningen blivit lägre 8)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...