Gå till innehåll

Levande sand, vilka värden?


osby0479

Rekommenderade inlägg

Ska lägga i en påse levande sand i ett akvarium som är igång, tänkte tvätta den i saltvatten för att få bort det värsta av mulmmen som blir av det, då man tidigare har öst i det direkt från påsen!

Kommer värdena att ändras i akvariumet, fosfaten är väl det jag tänker på mest, kanske andra värden också?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppmärkasammade du några värden som ändrats pga sanden?

Mitt nuvarande har varit igång ca 6 månader och allt ska över i det nya, det som tillsätts är ju ca 100l nytt vatten och då ev sanden.

Ska ju försöka minimera mulmmen genom att tvätta bort det värsta, så lite får jag nog räkna med!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som Thomas säger, ett bra knep. Ett annat är att hälla sanden i ett långt PVC rör, hålla för i botten och sen öppna när du har röret nära botten. Då kan du "pricka" in precis där du vill ha sanden. Personligen hade jag inte tvättat den - då tar du bort nyttobakterierna som gör att den just är levande. Jag har alltid kört med levande sand och aldrig märkt ngt dåligt i det för varken koraller eller fiskar. Dammet brukar lägga sig på max 1 dygn, det lilla som blir om man är försiktig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sparat ca 5L gammalt fint sand i en hink och har nog tvättat med akvarievatten snart 10 ggr med akvarievattnet jag tar ut när jag byter varje helg. Är näst intill dammfri nu.

Tror all macroliv är död. Bara bakterier som är kvar. Borde funka att använda igen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...