Gå till innehåll

Lysrörsproblem


Petter N

Rekommenderade inlägg

Jag hr tre t5 i min lysrörsuppsättning, två blå och ett vitt. Mitt problem är att när jag ersätter mitt gamla vita rör med ett identiskt nytt så fungerar det inte, d v det vita lyser inte och det blåa som sitter tillsammans med denna blinkar. Byter jag tillbaka till det gamla lysrörer funkar det utmärkt. Jag trodde först jag fått ett defekt lysrör, men jag har nu fått ett nytt från butiken där jag handlar och samma sak händer även nu. Undrar således vad detta beror på och en lämplig lösning på problemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bytt samtliga rör till nya. Jag har bytt till samma modell av rör som jag hade tidigare, så det borde inte vara någon skillnad. men när jag har det nya vita röret på plats funkar det inte (d v s det vita är helt släkt och det blåa som sitter intill blinkar), men byter jag tillbaka till det gamla vita funkar det. HE och HO vet jag inte vad det är för något. Lysröret i fråga är en Aqua Medic Reef White 15K.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Av samma längd så finns det två olika utförande på T5 rören Ett som heter HE och ett som heter HO. Inom akvaristiken används ofta HO eftersom den ger mer watt per cm. Det skall stå på röret. Det har förekommit kinesiska ramper (Aquastyle) som varit utrustade för HE. Om man tar de rör som är 1149 mm mm långa så är HO på 54 W och HE på 28 W Se här för tabell

Är det inte så att du har förväxlat HE och HO så är nog det nya röret sönder

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Av samma längd så finns det två olika utförande på T5 rören Ett som heter HE och ett som heter HO. Inom akvaristiken används ofta HO eftersom den ger mer watt per cm. Det skall stå på röret. Det har förekommit kinesiska ramper (Aquastyle) som varit utrustade för HE. Om man tar de rör som är 1149 mm mm långa så är HO på 54 W och HE på 28 W Se här för tabell

Är det inte så att du har förväxlat HE och HO så är nog det nya röret sönder

MVH Lasse

Om röret är trasigt så har jag fått två trasiga nya rör på rad. Min första tanken var att röret var trasigt och därför gick jag tillbaka till butiken. Jag fick då ett nytt rör, men även detta krånglande. Jag testar och köpa en annat rör, så får vi se hur det funkar. Röret är ett 85 cm långt 39W.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom vanliga rören i hobbyn är HO som det du köpt, det Lasse är ute efter är om din ramp matchar dom rören dvs står det någonstans 39w på rampen.

Har du förr haft 39w rör som fungerat och lyst väl så har du en HO ramp...

//NiXoN

Då har jag en HO ramp. Jag har väl fått två defekta rör på raken, antar jag. Även om jag tycker att oddsen på det borde vara ganska höga. Det står 3 x 39 W på rampen. Det är Akvastbils orginalramp.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...