Gå till innehåll

Månens cykel


lottac

Rekommenderade inlägg

Hej lottac! Jag har precis uppgraderat min belysning och kör med månljus utan att direkt ha reflekterat över detta :-)

Tycker att det verkar behagligare för djuren med en sådan belysningscykel.

Sen ser jag spännande djur i månbelysningen som jag tidigare missat :-)

Månen påverkar väl också tidvatten t.ex. med sin dragningskraft?

Vet dock inte om det finns något med månljus som liknar en "biologisk klocka"?

Vi borde väl i sådant fall uppleva mer frekvent sexuell förökning hos våra koraller t.ex.?

Månljuset i sig t.ex. fullmåne kanske fungerar som en trigger för lek + födotillgång m.m.

Ibland påverkas lek hos fiskar när nytt och kallare vatten tillförs eller när vattnet tillförs syror från

förmultnande växtdelar. Vilken intressant frågeställning du tar upp lottac :-)

Med vänlig hälsning ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för dina tankar. :-) Jag har lurat på detta ett tag. Funderar oxå på om måncykeln funkar utan ljus över karet när den lyser upp i rummet på natten. Liv i havet svarar ju på månen även om den inte bryter igenom molnen. Men det har väl kanske med ebb och flod att göra oxå. Tycker att det är en intressant fråga i vilket fall. :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man skall vara noga så skall månljuset vara på ungefär 7 timmar per dygn. Och månen går upp ungefär 50 minuter senare per dygn. Detta kan man fixa med en elektronisk timer som är avslagen 50 minuter per dygn när huvudljuset är på. På denna timer sätter men en mekanisk timer som är på 7 timmar per dygn. Sedan är det bara att kolla när månen går upp och ställa in den mekaniska timern.

För att vara riktig noga skall man nog också ordna en tidvattenreglering av nivån i karet.

Men sedan kan man nog bara vänta på könlig förökning av korallerna....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...