Gå till innehåll

Bubble Magus Curve5


MrGoransson

Rekommenderade inlägg

Hej. Jag har lite strul med denna skummare.

Skummaren sitter i en sump på 24cm djup. Hur jag än försöker så går det inte att justera in den utan att det bara svämmar över i skummaren. Det jag fått göra nu för att det ska fungera någorlunda är att jag tagit bort själva "ploppen" i avtappningsslangen så att överskottsvatten rinner ut tillbaka i sumpen. Gör jag inte detta så fyllts skummaren med vatten och locket lyfter på sig.

Jag har sett en hel del filmer på nätet samt läst lite om den. Men ingen som har detta problem.

Nån som känner till fenomenet? Är det något "tjall" på skummaren?

Mvh

Göran

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en curve 9 med samma fenomen. Justerade luft slangen tillfälligt genom att strypa den. Kommer montera en justerings ventil när jag hittar en med rätt storlek. När jag tar bort den röda proppen på botten av skummaren, fyller skummaren hela utrymmet där den står (innan bubbelfällan) med syrebubblor. Har bara testat skummaren någon timma i sumpen då karet inte är igångsatt. kommer följa tråden och se hur du lyckas!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. Då är det inte bara jag :). Jag läste en tråd om en kille som som hade testat dessa och kommit fram till att för han så fungerade dom optimalt på ca 18-20cm, så jag testade att lyfta upp min lite granna, och vattnet sjönk ner lite i skummaren. Vet inte om det kan vara något. Jag har haft isär min och kontrollerat så att allting sitter som det ska innuti, känns som det annars kan bli fel där. Kommer det fram nåt mer så kommer det här.

Mvh

Göran

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Går det inte att justera genom att vrida på röret (det stående)?

om den är max öppen och den ändå fyller koppen så står den helt enkelt för djupt.

hade lite av samma bekymmer med min NAC7, den är ju byggd på samma sätt, fick ställa den på ungefär 20cm djup.

Tack för den infon. Det bekräftar lite det jag provade, lyfta upp skummaren.

http://www.ultimatereef.net/forums/showthread.php?t=569589&page=4

Folk som har haft samma problem med att den fyller koppen med vatten har satt den på 7,5tum ca 19cm säger nu att den fungerar. Så jag får bygga upp med något under morgondagen. Flyttar upp 6cm så ser vi hur vi landar. Återkommer med resultat.

Mvh

Göran

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det ett helt nytt kar och ny skummare? Det tog över en vecka från start till att min skummare slutade skumma över hela tiden.

Får skit i koppen, men jag måste i dagsläget även ha dräneringen öppen så skiten rinner tillbaka. Men är övertygad om att det är helt fel siffror som det står i manualen. Eftersom dom jag läst om måste ställa den grundare.

Mvh

Göran

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har ju en nivåreglerings mekanism på utloppet där du ställer in önskad nivå i skummaren. Stryper man luften på denna modell kommer den svämma över.

Nivån har jag koll på. Det jag menade var dräneringslangen. På den så sitter den en ändplugg som gör att ingen luft går ut igenom den slangen, är väl tänkt att den slangen ska gå till en större slamansamling ;), vet faktiskt inte.

Eftersom jag inte kunde hålla mig så såg jag till att få ett glasspaket tomt. Skar upp det så att det vara var ramen och hörnen kvar. Ställde skummaren på den, och voila! Nu svämmare det inte över med vatten i koppen och jag kan faktiskt använda mig av justerskruven för att justera in den.

Mvh

Göran

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är en bra länk om inställningar mm. Det första man ska ha koll på är ju den lilla plattan i konen så att det inte finns några hål rakt ovanför pumpen.

Bilderna på denna länk visar detta väldigt bra.

http://www.thesaltybox.com/forum/equipment-reviews/130865-bubble-magus-curve-5-a.html

Med vänlig hälsning

Göran

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...